Proton tetap mahu hasilkan model EV – Syed Faisal

Proton tetap mahu hasilkan model EV – Syed Faisal

Pada tahun 2014, syarikat elektronik terkemuka Korea Selatan, LG Electronics, dilihat komited dalam menghasilkan prototaip kenderaan elektrik (EV) bagi model Iriz. Model prototaip berkenaan dijanakan oleh kuasa elektrik sepenuhnya dan mampu dipacu sehingga 240 km dengan bateri yang dicas penuh.

Setahun kemudian, Proton mempertontonkan model prototaip Iriz EV di International Greentech & Eco Products Exhibition and Conference Malaysia (IGEM) 2015. Walau pun daripada sudut luarannya, ia tidak ada perbezaan dengan versi biasa, namun di bawah hudnya, model prototaip Iriz EV tersebut dikuasakan oleh motor elektrik magnet AC yang memberikannya janaan tenaga sehingga 155 hp dan tork 360 Nm.

Namun demikian, sehingga kini, tiada lanjutan perkhabaran mengenai kedua-dua model prototaip berkenaan.

Dalam sidang media sempena majlis mengumumkan senarai barisan terkini pengurusan tertinggi Proton pagi tadi, pertanyaan mengenai perancangan Proton untuk menghasilkan model EV telah dikemukakan.

Proton tetap mahu hasilkan model EV – Syed Faisal

Dato’ Sri Syed Faisal Albar selaku Pengerusi Proton Holdings Berhad (PHB) berkata, “Ya, ini merupakan sesuatu yang kami mahu capai dan Geely juga mempunyai teknologinya (EV). Ini salah satu sebab utama mengapa Proton memerlukan rakan strategik, di mana kami boleh mendapatkan akses bagi teknologi EV ini.”

Katanya lagi, ia juga adalah berkaitan dengan pelan perancangan baharu Proton pada masa hadapan, termasuk penghasilan kenderaan hibrid, plug-in hybrid selain EV.

Menurut ahli lembaga Proton, Daniel Donghui Li pula, “Geely akan menyalurkan teknologi transmisi yang juga cukup fleksibel dengan solusi kuasa baharu termasuk hibrid, plug-in hybrid dan elektrik. Kita juga akan menyalurkan perbangunan produk baharu, termasuk model baharu kita dan juga hibrid serta EV.”

Li turut berkata memandangkan Geely telah membuat pelaburan signifikan terhadap teknologi-teknologi berkenaan, jadi Proton tidak perlu berbuat perkara yang sama, sebaliknya berkongsi teknologi yang ada ini untuk membangunkan produk baharu atau memberi penambahbaikan pada model yang sedia ada.

GALERI: Model prototaip Proton Iriz EV yang dipertontonkan pada 2015 lalu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required