DRB Hicom-Zhejiang Geely umum pengurusan baharu Proton- Dr. Li Chunrong dilantik sebagai CEO

DRB Hicom-Zhejiang Geely umum pengurusan baharu Proton- Dr. Li Chunrong dilantik sebagai CEO

Genap tiga bulan selepas perjanjian muktamad antara DRB-Hicom dengan Zhejiang Geely Holding Group (Geely) sebagai rakan kongsi strategik asing bagi Proton, pagi ini, senarai barisan ahli lembaga pengarah dan sebahagian pasukan eksekutif termasuk CEO baharu telah pun diumumkan.

Dato’ Sri Syed Faisal Albar kekal sebagai Pengerusi Proton Holdings Berhad (PHB), disertai oleh Shaharul Farez Hassan dan Amalanathan Thomas, kedua-duanya dari DRB-Hicom sebagai ahli lembaga pengarah. Bagi wakil Geely pula, Daniel Donghui Li dan Feng Qing Feng turut menyertai barisan ahli lembaga pengarah bagi PHB.

Kesemua mereka turut dilantik sebagai ahli lembaga pengarah bagi Proton Edar Sdn Bhd. Selain itu, mereka berlima juga turut menyertai ahli lembaga pengarah Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (PONSB), bersama Dr. Nathan Yu Ning dari Geely dan Winfried Vahland yang merupakan bekas Pengerusi dan CEO bagi Skoda Auto.

DRB Hicom-Zhejiang Geely umum pengurusan baharu Proton- Dr. Li Chunrong dilantik sebagai CEO

Pengumuman paling dinantikan pada pagi ini ialah Proton dan Geely sepakat untuk melantik Dr. Li Chunrong sebagai CEO baharu PONSB, berikutan perletakan jawatan Dato’ Ahmad Fuaad Kenali pada 30 September lalu.

Dr. Li memiliki pengalaman selama 30 tahun dalam industri automotif antarabangsa, termasuk pernah bekerja dengan beberapa jenama besar seperti Honda, Kia dan Dongfeng. Beliau akan bertanggungjawab terhadpa keseluruhan Proton yang melibatkan pengeluaran, pembuatan, operasi, kualiti, penyelidikan & pembangunan, serta penjualan dan pemasaran.

Manakala Dato’ Radzaif Mohammed pula diumumkan kekal sebagai Timbalan CEO bagi Proton. Beliau akan bersama-sama Dr. Li bagi mengetuai pelan pemulihan Proton.

DRB Hicom-Zhejiang Geely umum pengurusan baharu Proton- Dr. Li Chunrong dilantik sebagai CEO

Dalam majlis pengumuman khas ini juga, lembaga pengarah telah memutuskan usaha pemulihan jenama Proton sebagai teras keutamaan syarikat.

Menerusi perjanjian muktamad pada Jun lalu, DRB-Hicom dan Geely memegang saham masing-masing sebanyak 50.1% dan 49.9% di dalam PHB. PONSB dan Proton Edar pula adalah 100% subsidiari bagi PHB. Bagi ketiga-tiga syarikat berkenaan, DRB-Hicom masih menduduki tahap tertinggi, sesuai dengan pegangan terbesarnya dalam saham Proton.

“PONSB adalah operasi terbesar di dalam Proton Group, dan adalah sukar bagi kami untuk memilih individu yang paling tepat untuk memegang jawatan yang diperlukan,” ujar Syed Faisal Albar dalam kenyataannya sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required