Paris lanjutkan larangan – termasuk kenderaan enjin konvensional guna bahan api petrol menjelang 2030

Paris lanjutkan larangan – termasuk kenderaan enjin konvensional guna bahan api petrol menjelang 2030

Berikutan perkembangan larangan kenderaan diesel dan petrol pada masa hadapan, Perancis juga mengikut jejak langkah sama dengan mengumumkan semua kereta dengan enjin pembakaran dalaman akan dilarang daripada berada di atas jalan kota Paris menjelang tahun 2030. Ia sebahagian daripada usaha menjadikan Paris sebagai bandar neutral karbon menjelang 2050.

Ini adalah lanjutan kepada rancangan awal Datuk Bandar Paris, Anne Hidalgo untuk melarang menggunaan kenderaan diesel pada 2024, dan kini turut melibatkan larangan terhadap kenderaan petrol sebelum 2030.

“Ini merupakan perancangan jangka panjang dengan strategi bagi mengurangkan gas rumah hijau. Kendaraan adalah antara sumber utama pembebasan gas-gas ini. Jadi, kami merancang untuk keluar daripada lingkungan yang menggunakan enjin koncensional ini menjelang 2030,” ujar wakil pihak bertanggungjawab terhadap dasar pengangkutan di pejabat Datuk Bandar, Christophe Najdovski, seperti dilaporkan oleh Reuters.

Larangan ini juga adalah lanjutan kepada rancangan kerajaannya untuk tidak lagi membenarkan jualan kenderaan petrol dan diesel menjelang tahun 2040. Beberapa bandar lain di Eropah juga sudah mengumumkan komitmen untuk mengikut jejak langkah sama, antaranya Britain, Athens, Mexico City dan terbaru, Belanda.

Dewan Bandara Paris sebelum ini sudah mengambil langkah awal untuk mengurangkan pencemaran di kota itu, termasuk melarang kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 daripada memasuki kawasan pusat bandar serta memperkenalkan hari bebas kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required