Sistem apungan harga minyak dikekalkan – Johari

Sistem apungan harga minyak dikekalkan – Johari

Walau pun ramai di antara rakyat jelata yang menyuarakan keluh kesah akibat kos hidup kian membebankan termasuk harga minyak utama yang acapkali meningkat, namun sehingga kini kerajaan masih memutuskan untuk melaksanakan sistem apungan bagi menentukan harga runcitnya.

Menurut Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani, sistem apungan minyak mentah akan dikekalkan pada kadar harga dagangan minyak mentah dunia yang kini pada paras US$63 setong, memetik laporan Bernama.

Katanya lagi, pada 2008, harga minyak mentah dunia mencecah US$140 setong, dan RON 95 ketika itu berharga RM2.70 seliter berbanding RM2.31 seliter sekarang.

“Apabila ia naik sampai satu peringkat di mana kita (kerajaan) perlu buat perbincangan, kita (kerajaan) akan buat perbincangan. Setakat hari ni, jauh lagi, kerana kita harus ingat bahawa dahulu (pernah mencapai paras) US$140 setong,”katanya kepada pemberita hari ini.

Johari turut berkata, harga minyak mentah dunia yang turun naik adalah di luar kawalan kerajaan, dan apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan ialah memantau, mengagihkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) serta menimbang bantuan bagi mereka yang berpendapatan rendah agar tidak jatuh ke paras kemiskinan.

“Skim hari ini adalah minyak apungan, dan pengapungan ini akan dikekalkan kerana kita tidak boleh ubah, (atas sebab) ia (harga minyak mentah dunia) adalah luar kawalan kerajaan. Ia (harga) masih jauh daripada harga yang pernah kita tengok, dan pada masa ini ia masih boleh dikawal, iaitu pada paras RM2.31 seliter,” katanya lagi.

Beliau turut berkata kerajaan juga tidak dapat berbuat apa-apa terhadap kenaikan harga minyak mentah sekarang kerana harganya ditentukan oleh pasaran dunia.

“Walaupun kerajaan tidak boleh kawal harga, apa yang kita buat ialah memantau supaya kehidupan rakyat tidak terjejas,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required