SPYSHOT: Porsche Panamera Sport Turismo di M’sia

SPYSHOT: Porsche Panamera Sport Turismo di M’sia

Porsche Panamera generasi terbaharu dalam versi wagon yang dikenali sebagai Panamera Sport Turismo mungkin akan berada dalam pasaran Malaysia tidak lama lagi setelah pembaca kami, Toby Cheng terserempak dengan kereta berkenaan yang dibawa di atas sebuah trak penunda.

Kereta berwarna Sapphire Blue berkenaan dikenalpasti dari varian tertinggi Turbo dan masih mengenakan nombor pendaftaran Jerman. Ia berkemungkinan besar milik pengedar tunggal rasmi Porsche di Malaysia iaitu Sime Darby Auto Performance (SDAP) yang akan digunakan sebagai unit latihan teknikal atau untuk dipamerkan di mana-mana acara. Oleh itu boleh dijangka juga SDAP akan melancarkan Panamera Sport Turismo ini di Malaysia dalam varian tertinggi tersebut.

Selain dari bentuk bahagian belakang yang sedikit berbeza dari versi ‘sedan’ empat pintu biasa, Sport Turismo turut diberikan tempat duduk belakang 2+1, iaitu tempat duduk individu pada kedua-dua sisi, manakala bahagian tengah turut boleh menempatkan penumpang jika perlu serta turut dilengkapi tali pinggang keledar. Model biasa, kabin belakang hanya boleh dinaiki oleh dua orang penumpang.

Ruang kargo Sport Turismo juga 20 liter lebih besar dari versi sedan, dan tempat duduk belakang boleh dilipat bagi memberikan ruang keseluruhan 1,390 liter dari jumlah 520 liter asal. Agaknya berapa harga kereta ini ketika ia dilancarkan nanti? Julai lalu versi sedannya iaitu Panamera Turbo telah pun dilancarkan di Malaysia dengan harga asas RM1.55 juta – ini mungkin boleh menjadi tanda aras untuk model wagon ini.

GALERI: Porsche Panamera Sport Turismo 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required