Porsche Panamera Sport Turismo – wagon berprestasi tinggi didedahkan sebelum muncul di Geneva 2017

Porsche Panamera Sport Turismo – wagon berprestasi tinggi didedahkan sebelum muncul di Geneva 2017

Porsche wagon? jangan salahkan mata anda dan ini juga bukan imej render, Porsche memang benar-benar menghasilkan sebuah wagon berasaskan model sedan Panamera, digelar Porsche Panamera Sport Turismo.

Selain dari bentuk badan wagon, model ini juga merupakan Porsche pertama yang diberikan tiga tempat duduk di bahagian belakang dan bakal membuat kemunculan sulungnya pada Geneva Motor Show yang bakal berlangsung pada bulan ini.

Versi produksi Panamera Sport Turismo ini dibina sama dengan model konsepnya yang didedahkan pada 2012, menampilkan rupa yang seiras dengan versi sedannya pada bahagian hadapan, serta bumbung belakang yang ditarik lebih panjang, menjadikan rupa wagon ini seolah-olah sebuah model coupe.

Porsche Panamera Sport Turismo – wagon berprestasi tinggi didedahkan sebelum muncul di Geneva 2017

Model wagon ini turut diberikan spoiler belakang aktif, yang boleh dilaras kepada tiga peringkat untuk menghasilkan daya tekanan kebawah tambahan sebanyak 50 kg pada gandar belakang. Apabila kereta ini mencapai kelajuan 170 km/j, spoiler berkenaan akan dilaras secara automatik pada ‘posisi prestasi’ dengan sudut tambahan satu darjah.

Fungsi spoiler berkenaan turut akan diaktifkan pada kelajuan 90 km/j sekiranya pemandu memilih mod pemanduan Sport atau Sport Plus. Hanya ketinggian pada Sport Turismo ini tidak sama dengan versi sedan; 5 mm lebih tinggi (1428 mm), manakala dimensi lain yang diukur dengan 5049 mm panjang, 1937 lebar serta jarak roda 2,950 mm adalah sama seperti Panamera sedan.

Seperti yang disebutkan tadi, Sport Turismo diberikan tempat duduk belakang untuk tiga orang, yang menurut Porsche ia sebenarnya merupakan konfigurasi 2+1, yang mana kedua-dua tempat duduk bahagian sisi direka sebagai tempat duduk individual, bagi memastikan keselesaan maksimum untuk penumpang. Walau bagaimanapun, tempat duduk belakang yang direka hanya untuk dua orang seperti pada model sedan masih ditawarkan sebagai opsyen.

Sebagai sebuah wagon, Panamera Sport Turismo menawarkan ruang but dengan kapasiti 520 liter (425 liter untuk varian E-Hybrid), 20 liter lebih besar berbanding pada versi sedan. Sekiranya tempat duduk belakang dilipat sepenuhnya (boleh lipat dengan nisbah 40:20:40), ruang kargo keseluruhannya dapat diperbesarkan hingga 1,390 liter (1,295 liter untuk E-Hybrid), sekitar 50 liter lebih besar berbanding sedan.

Panamera Sport Turismo ditawarkan dengan lima varian iaitu Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera Turbo, dan Panamera 4 E-Hybrid – kesemua varian ini menggunakan enjin yang sama pada versi sedan.

Panamera 4 Sport Turismo menampilkan enjin 2.9 liter V6 turbo berkembar berkuasa 330 PS/450 Nm, manakala model Panamera 4S Sport Turismo dengan enjin yang sama diberi talaan untuk menghasilkan 440 PS/550 Nm.

Porsche Panamera Sport Turismo – wagon berprestasi tinggi didedahkan sebelum muncul di Geneva 2017

Bagi model diesel pula, Panamera 4S Diesel Sport Turismo dijana oleh enjin diesel 4.0 liter V8 dilengkapi dua unit pengecas turbo geometri bervariasi (VTG) menjana 422 PS pada takat 3,500 rpm dan tork maksima 850 Nm bermula 1,000 hingga 3,250 rpm,

Untuk varian tertinggi Panamera Turbo Sport Turismo, ia dijana enjin petrol V8 4.0 liter dengan turbo berkembar yang berkuasa 550 PS pada takat 5,750 rpm dan tork maksima 770 Nm dicapai antara 1,960 dan 4,500 rpm.

Akhir sekali bagi model hibrid iaitu Panamera 4 E-Hybrid diberikan unit janakuasa hibrid plug-in, menggabungkan enjin 2.9 liter V6 dari varian Panamera 4, digabungkan dengan motor elektrik berkuasa 136 PS/400 Nm, menghasilkan kuasa keseluruhan 462 PS/700 Nm.

Kesemua enjin ini dipadankan dengan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan PDK, mengalirkan kuasa ke keempat-empat roda dengan sistem pacuan semua roda aktif. Porsche masih lagi belum mengeluarkan data prestasi jentera ini, tetapi boleh dijangka ia hampir sama dengan versi sedan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required