Perodua Eco Challenge 2017 – UiTM muncul juara, ‘Techno-Seat’ akan dipertimbangkan untuk diproduksi

Perodua Eco Challenge 2017 – UiTM muncul juara, ‘Techno-Seat’ akan dipertimbangkan untuk diproduksi

Universiti Teknologi Mara (UiTM) muncul juara keseluruhan bagi program Perodua Eco Challenge 2017 (PEC 2017), mengatasi sembilan institusi pengajian tinggi lain melalui idea ruang simpanan “Techno-Seat” yang dihasilkan. Ciptaan ini turut memenangi hadiah pertama bagi sub-kategori Pembangunan Bahagian dan juga Pemasaran Produk.

Mereka membawa pulang sejumlah RM37,000 sebagai habuan – RM20,000 bagi kemenangan keseluruhan, RM10,000 sebagai pendahulu sub-peraduan Pembangunan Bahagian manakala RM7,000 bagi kategori Pemasaran Produk. Tempat kedua pula menjadi milik Universiti Teknologi Petronas, manakala Pliteknik Ungku Omar pula berada di tempat ketiga.

Perodua Eco Challenge 2017 – UiTM muncul juara, ‘Techno-Seat’ akan dipertimbangkan untuk diproduksi

Keseluruhannya, 21 satu institusi dijemput untuk mengambil bahagian di dalam PEC 2017 November tahun lalu. Dari jumlah berkenaan, 10 dipilih kemudiannya – Politeknik Ungku Omar, Universiti Teknologi Petronas (UTP), Universiti Kuala Lumpur (UniKL), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Malaya (UM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dan Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Pendekatan dan arah tuju PEC 2017 kali ini berbeza dengan edisi sebelumnya. Jika diawal penganjurannya, aspek penjimatan minyak menjadi tumpuan utama, PEC kali ini beralih kepada menghasilkan komponen atau aksesori prototaip. Peserta diwajibkan untuk menghasilkan bahagian kenderaan yang memenuhi unsur EC0 – Environment, Creativity dan Originality. Idea yang diterjemahkan juga perlu mengambil kira unsur unik Malaysia dalam rekaannya.

Perodua Eco Challenge 2017 – UiTM muncul juara, ‘Techno-Seat’ akan dipertimbangkan untuk diproduksi

10 pasukan berkenaan dinilai dari segenap sudut, termasuk cadangan awal projek yang dihantar, perkembangan dan jadual tempoh pembangunan, taklimat akhir serta prototaip product yang dihasilkan. Rekaan lukisan awal yang dipertandingkan awal tahun ini turut menyumbang kepada markah akhir. Barisan juri diketuai oleh ketua jurutera Perodua, Albert Ngu.

“Techno-Seat” yang dihasilkan oleh pelajar-pelajar UiTM itu menampilkan ruang simpanan tersorok pada bahagian depan dan belakang tempat duduk dengan ciri selak (kunci) tersendiri. Ruang tersorok berkenaan turut dilengkapi pencahayaan bila dibuka, slot pengecas USB dan poket simpanan barang. Ia boleh menempatkan antaranya buku/majalah serta dua botol air mineral dan barangan kecil lain.

Perodua Eco Challenge 2017 – UiTM muncul juara, ‘Techno-Seat’ akan dipertimbangkan untuk diproduksi

Mereka turut menguji komponen ini dijalan yang tidak rata dan mendakwa produk ini lulus dengan baik tanpa masalah ia akan terbuka secara tidak sengaja dalam situasi berkenaan. Idea ruang simpanan dalam tempat duduk timbul dari pemerhatian mereka terhadap gaya hidup pelajar di kampus yang dengan banyak barangan yang berselerak dalam kabin.

Ciri ini akan dipertimbang untuk diperkenalkan pada produk akan datang oleh Perodua. Jika ini berlaku, ia akan menjadi satu lagi ciri unik untuk pasaran Malaysia yang ada pada kenderaan-kenderaan keluaran Perodua. Sebagai contoh, sebelum ini syarikat itu telah memperkenalkan ciri seperti cangkuk teh tarik dan kunci untuk beg tangan wanita.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required