Cadangan harga tol di LinKedua dikaji semula – Liow

Cadangan harga tol di LinKedua dikaji semula – Liow

Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia dan Singapura mempertimbangkan untuk mengkaji semula tol di Lebuhraya LinKedua untuk menarik lebih ramai orang menggunakannya sebagai laluan bagi mengurangkan kesesakan di Tambak Johor. Kenyataan tersebut diumumkan pada sesi Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura Kelapan yang berlangsung di Istana, semalam.

Mengulas kenyataan tersebut, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tion Lai pula berkata, kementeriannya akan menjalankan kajian terhadap cadangan mengenakan kadar tol lebih menarik di laluan terbabit terutamanya pada waktu bukan puncak.

Beliau turut berkata Liow cadangan itu merupakan salah satu pendekatan jangka pendek yang ingin diambil oleh kedua-dua kerajaan bagi mengatasi kesesakan di Tambak Johor sementara menunggu projek Sistem Transit Rapid (RTS) yang dijangka siap pada tahun 2024, laporan Bernama .

“Kita nak lihat (mungkin) pada waktu bukan puncak, kita boleh kurangkan tol (sekali gus) galakkan orang menggunakan LinKedua dengan harga tol yang lebih rendah kerana pada waktu puncak memang sesak, kadang-kadang dua tiga jam sesak,” kata beliau kepada pemberita.

Ketika ditanya mengenai tempoh masa kajian itu, beliau berkata kajian itu mungkin mengambil tempoh enam bulan. Buat masa ini, Liow masih belum dapat menganggarkan kadar bayaran tol yang akan dikenakan namun menjanjikan ia adalah satu kadar tol yang menarik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required