Perlumbaan Formula E sudah berlangsung selama empat tahun, dan bagi musim baru tahun ini, ia akan menggunakan jentera baru, yang digelar sebagai generasi kedua. Jentera ini akan digunakan untuk tiga musim perlumbaan Formula E akan datang.

Melalui video di bawah, anda akan dapat melihat rupa jentera Formula E terbaru ini dari setiap sudut, dan ia turut dinyatakan mempunyai banyak kelebihan berbanding jentera lumba sebelum ini. Antaranya adalah kapasiti simpanan tenaga hampir dua kali ganda dan jarak gerak juga berganda.

Ini sekaligus menjadikan setiap kumpulan dan pemandu boleh menamatkan perlumbaan dalam kelajuan lebih tinggi, tanpa melakukan sebarang hentian sewaktu perlumbaan. Ini juga adalah petunjuk jelas kemajuan yang berjaya dicapai dalam teknologi bateri dan motor kenderaan elektrik.

Ini cuma berlaku dalam masa empat tahun sahaja, dan seterusnya nanti, teknologi ini akan sampai kepada orang ramai melalui kenderaan elektrik produksi. Menurut pengasas dan ketua pegawai eksekutif Formula E, Alejandro Agag, jentera baru ini juga adalah satu tanda revolusi kepada sukan permotoran.

Jentera Formula E generasi baru yang sebenar hanya akan muncul secara fizikal di Geneva Motor Show 6 Mac ini, dan ia sebenarnya telah direka sendiri oleh FIA. Pereka dari seluruh dunia dikumpul untuk projek ini dan memberikan banyak kelainan berbanding rekaan lain dalam industri sukan permotoran.