Skoda Vision X – SUV konsep urban guna janakuasa gabungan gas asli (CNG), petrol dan hibrid elektrik

Skoda Vision X – SUV konsep urban guna janakuasa gabungan gas asli (CNG), petrol dan hibrid elektrik

Pada Geneva Motor Show yang bakal berlangsung bulan ini, pengeluar kenderaan dari Republik Czech iaitu Skoda akan mendedahkan model konsep ‘SUV urban’ yang bakal diletakkan di bawah SUV sedia ada Karoq dan Kodiaq, digelar Vision X. Sebelum ia diperkenalkan kepada umum, imej teaser SUV ini telah ditunjukkan terlebih dahulu bersama berberapa perincian teknikal yang agak menarik.

Menurut Skoda, Vision X akan digerakkan oleh unit janakuasa yang menggunakan gabungan gas asli (CNG), petrol dan sistem hibrid elektrik, membolehkan ia mencatatkan bacaan emisi CO2 serendah 89 g untuk satu km perjalanan. Sistem berkenaan didakwa turut memberikan penghantaran kuasa yang begitu cepat dan responsif, serta kuasa pacuan akan dihantar sama ada ke roda hadapan atau roda belakang, atau ke keempat-empat roda bergantung pada situasi.

Untuk enjin pembakaran dalaman Skoda Vision X ini, ia dibekalkan dengan enjin 1.5 liter TSI G-TEC empat-silinder turbo yang boleh beroperasi dengan kedua-dua jenis bahan api – petrol atau CNG. Enjin ini berupaya menjana 130 hp/250 Nm dengan menggunakan CNG. Tangki CNG dan tangki petrol bersaiz kecil diletakkan di bawah tempat duduk belakang, manakala satu lagi tangki CNG yang lebih besar diletakkan pada bahagian paling belakang.

Enjin tersebut akan memacu roda hadapan, manakala motor elektrik akan memacu roda belakang jika diperlukan, contohnya ketika mula memecut atau memberikan traction pada roda belakang ketika melalui permukaan jalan yang licin. Motor tersebut mampu memberikan tork maksima 70 Nm dan disuap oleh bateri lithium-ion 18-volt dan mampu menggerakkan SUV ini sejauh dua kilometer.

Skoda Vision X – SUV konsep urban guna janakuasa gabungan gas asli (CNG), petrol dan hibrid elektrik

Autodesk VRED Design 2018.4 Update

Satu lagi motor eletrik pada SUV ini diletakkan pada bahagian hadapan, yang merupakan generator-penghidup dipacu oleh tali sawat. Skoda Vision X ini merupakan model AWD pertama jenama berkenaan yang berfungsi tanpa aci kardan – membolehkan ia dibina lebih ringan serta motor elektrik berkenaan hanya berfungsi bila diperlukan sahaja.

Menurut Skoda, mod pacuan roda belakang akan memberikan tork 1,000 Nm pada permukaan jalan – Skoda belum menjelaskan secara terperinci dan kami juga belum dapat memahami sepenuhnya bagaimana ia dapat diberikan. Model ini juga dapat bergerak sejauh 650 km dengan tangki petrol tambahan yang dibekalkan. Ia dapat memecut dari 0-100 km/j dalam masa 9.3 saat sebelum mencatatkan kelajuan maksima 200 km/j.

Skoda menyatakan mobiliti-electro memainkan peranan yang penting dalam strategi pertumbuhan globalnya. Barisan model Skoda yang menerima teknologi elektrik akan bermula pada 2019 dengan pengenalan model Skoda Superb plug-in hybrid. Kilang jenama ini di Mlada Boleslav bakal memproduksi komponen elektrikal untuk model-model hibrid plug-in untuk berberapa jenama di bawah VW Group tahun hadapan, dan produksi model elektrik sepenuhnya dari Skoda akan menyusul selepas itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required