Skoda Karoq diperkenal – Tiguan Czech pengganti Yeti

Skoda Karoq diperkenal – Tiguan Czech pengganti Yeti

Jelas sekarang Skoda memberi tumpuan kepada pasaran SUV – selepas lapan bulan Kodiaq dilancarkan, kini jenama dari Republik Czech itu mendedahkan pula Karoq, iaitu sebuah SUV yang lebih kecil diasaskan daripada Volkswagen Tiguan dan masuk ke dalam pasaran untuk menggantikan Yeti.

Rupa SUV ini tidak lari jauh daripada Kodiaq, dan ia membawa konsep rekaan terkini Skoda, termasuk lampu utama berpisah “crystalline” (unit LED penuh disediakan sebagai pilihan), gril trapezoid tiga dimensi, garis bahu yang tegap dan lampu belakang LED berbentuk C. Lengkung roda berpetak pada kenderaan ini menjadi perumah kepada rim daripada 16 inci hingga 19 inci.

Rekaan ringkas kenderaan ini dibawa juga ke bahagian dalam, dengan bahagian utama papan pemuka duduk di atas konsol tengah yang bersambung sehingga ke bawah dengan panel pada bonjolan transmisi. Berdepan dengan pemandu terletak panel instrumen digital pertama Skoda – yang disediakan sebagai pilihan – bersama empat paparan berbeza yang boleh dipilih. Pemilik juga boleh memilih 10 warna lampu suasana dan pemanas pada tempat duduk hadapan dan belakang, serta roda stereng.

Skoda Karoq diperkenal – Tiguan Czech pengganti Yeti

Pada kedudukan tempat duduk biasa, Karoq menawarkan 521 liter ruang simpanan belakang, dan ini boleh bertambah menjadi 1,630 liter apabila tempat duduk belakang dilipat. Turut ditawarkan adalah tempat duduk VarioFlex, yang boleh menjadikan ruang simpanan belakang ini antara 479 liter, 588 liter, serta 1,810 liter bergantung kepada kedudukannya. Terdapat juga pilihan penutup but kuasa bersama fungsi tanpa sentuhan.

Karoq datang secara standard dengan sistem hiburan dan informasi Swing, dengan skrin sesentuh kapasitif 6.5 inci dan empat pembesar suara. Sistem pilihan Bolero memberikan skrin kaca 8.0 inci definisi tinggi, Bluetooth dan lapan pembesar suara, bersama Skoda SmartLink+ yang disepadukan dengan Apple CarPlay, Android Auto dan MirrorLink.

Pembeli juga boleh memilih sistem navigasi Amundsen dengan WiFi hotspot, atau sistem Columbus dengan paparan 9.2 inci, memori 64GB, pemacu DVD dan pilihan kawalan gerak tangan. Sambungan LTE, Phonebox dengan pengecas Qi tanpa wayar dan soket kuasa 230 V juga disediakan sebagai pilihan, manakala pakej Skoda Online menambah ciri Infotainment Online, Care Connect Emergency, akses jarak jauh dan fungsi bantuan.

Skoda Karoq diperkenal – Tiguan Czech pengganti Yeti

Pada aspek keselamatan, Karoq datang dengan Front Assist, yang termasuk City Emergency Brake dan Predictive Pedestrian Protection secara standard, dan boleh dipilih dengan ciri lain seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Assist, Blind Spot Detect, Traffic Sign Recognition, Driver Alert dan Emergency Assist.

Karoq mempunyai ukuran 4,382 mm panjang, 1,841 mm lebar dan 1,605 mm tinggi, seterusnya menjadikan ia 160 mm lebih panjang, 48 mm lebih lebar dan 86 mm lebih rendah berbanding model yang digantinya, dan Skoda mengatakan ia memberikan manfaat kepada ruang penumpang. Jarak roda kenderaan ini juga bertambah sebanyak 60 mm, menjadi 2,638 mm, atau 2,630 mm dengan sistem pacuan semua roda.

Enjin untuk Karoq termasuk dua unit turbo petrol baru – 1.0 liter TSI tiga silinder 115 PS/ 175 Nm dan 1.5 liter TSI empat silinder 150 PS/ 250 Nm – dan unit 1.6 liter TDI empat silinder turbodiesel 115 PS/ 250 Nm. Enjin 2.0 liter TDI 150 PS/ 340 Nm sebelum ini juga masih ditawarkan.

Skoda Karoq diperkenal – Tiguan Czech pengganti Yeti

Semua enjin ini boleh didapati sama ada dengan kotak gear manual enam kelajuan, atau klac berkembar tujuh kelajuan DSG, bersama pilihan sistem pacuan semua roda. Varian paling tinggi bagi Karoq adalah yang berenjin 2.0 TDI 190 PS/ 400 Nm, dengan padanan AWD dan kotak gear DSG.

Sistem suspensi Karoq terdiri daripada penyerap MacPherson di hadapan, gandar belakang four-link, stereng elektro-mekanikal, dan pengunci differential elektronik, bersama penyerap Adaptive Dynamic Chassis Control (DCC) dan Driving Mode Select sebagai pilihan. Dalam mod ini terdapat pilihan Normal, Eco, Sport dan Individual.

Model pacuan semua roda mendapat satu lagi pilihan mod Off-Road, dan pembeli juga boleh memilih pakej Rough Road, yang memberikan skid plate, pelindung kabel, pelindung hos brek, pelindung hos minyak dan tambahan pelindung plastik lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required