Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Pilihanraya makin dekat. Jadi, bermulalah kempen-kempen menabur janji – untuk nampak lebih sophisticated disebut manifesto – oleh kedua-dua belah pihak, baik pemerintah semasa mahupun pembangkang.

Bezanya untuk Pilihanraya Umum ke-14 (GE14) ini, tak kedengaran terlalu kuat janji untuk turunkan harga kereta oleh pembangkang. Sekadar rekod, pada pilihan raya umum 2013, itu menjadi antara “slogan” utama pembangkang (dulu Pakatan Rakyat, sekarang Pakatan Harapan) untuk menarik perhatian umum.

Menariknya kali ini, yang masih bercakap tentang penawaran harga kenderaan ialah PAS – yang dahulunya bersama pembangkang dan kini tidak lagi – yang membawa nada janji yang sama. Di dalam Gagasan Sejahtera, senarai janji-janji yang akan digunakan untuk GE14 parti itu (yang turut disertai Parti Ikatan dan Parti Berjasa), antara yang disebut ialah untuk menghapuskan GST dan juga memansuhkan cukai eksais bagi mereka yang pertama kali membeli kereta.

Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Cadangan daripada PAS itu tertakluk kepada kenderaan dengan kapasiti enjin bawah 1.3 liter. Parti itu juga mencadangkan pinjaman tanpa faedah diberikan bagi mereka yang pertama kali membeli kenderaan. Bagaimanapun, tidak pula dinyatakan bagaimana mereka akan melaksanakan cadangan itu sekiranya berjaya membentuk kerajaan – terutama kerana cukai merupakan sumber pendapatan kerajaan yang sangat penting.

Pada 2014, Menteri MITI, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata bahawa kerajaan tidak boleh membatalkan duti eksais kenderaan dalam keadaan ekonomi ketika itu. “Sektor automotif merupakan penyumbang yang sangat penting kepada kerajaan — 75% daripada duti yang dikumpulkan daripada sektor automotif datang dari duti eksais,” ujarnya ketika pengumuman Dasar Automotif Nasional 2014.

Namun, dalam ucapan sama, beliau tidak menolak kemungkinan untuk menilai semula duti eksais sekiranya kedudukan kewangan negara bertambah kukuh bagi tempoh beberapa tahun selepas itu.

Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Untuk kenderaan yang dibeli ketika ini, kita membayar tiga jenis cukai — duti import, duti eksais dan GST. Duti import semakin berkurangan, mengambil kira Malaysia sebagai ahli di dalam perjanjian perdagangan serantau. Misalnya, duti import adalah 0% bagi kenderaan yang dibawa masuk dari negara ASEAN ketika ini. Bagaimanapun, duti eksais sebaliknya adalah tertakluk sepenuhnya kepada kerajaan. Seperti yang dinyatakan oleh menteri MITI, ia menjadi sumber pendapatan penting untuk negara.

Tidak seperi cukai import, duti eksais dikenakan pada semua produk, sama ada diimport, pengilangan tempatan ataupun diperingkat nasional. Kadar yang dikenakan sekitar 65% hingga 105%, tetapi kebanyakan pengeluar kereta di sini membayar kurang daripada jumlah itu dengan meningkatkan kadar kandungan tempatan. Menurut Tok Pa, kadar duti eksais yang dibayar bagi setiap kereta ialah sekitar 50% (angka tahun 2014).

Janjin PAS ini juga bukanlah satu perkara baru. Pada 2014, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin pernah mencadangkan “Skim Kenderaan Pertama Belia” di mana golongan berkenaan yang berpendapatan RM4,000 sebulan boleh membeli kereta pertama mereka tanpa sebarang cukai.

Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Mengikut kiraan kami, berdasarkan 10% pendahuluan, kadar faedah 3.5% dan ansuran bulanan selama tujuh tahun, pembeli boleh jimat dari RM30 hingga RM330 sebulan bagi kenderaan pemasangan tempatan, dari model seperti Perodua Axia dan Toyota Vios.

Tetapi, adakah kereta yang murah benar-benar memberi manfaat kepada rakyat? Katakanlah pemansuhan duti eksais menjadi kenyataan, dan pengeluar serta pembeli berasa lega, sementara keadaan pasaran yang perlahan kembali melonjak sebagai kesan jangka masa pendek. Tetapi, untuk jangka masa panjang, keadaan sebaliknya mungkin berlaku – Thailand adalah contoh negara yang nsudah menghadapi kitara yang dimaksudkan ini.

Suasana pasaran automotif di Thailand menerima kesan teruk selepas tamatnya skim kereta pertama pada Disember 2012, yang diperkenalkan bermula pada September 2011. Kerajaan di sana memberikan pulangan cukai sebanyak 100,000 baht bagi pembeli kereta pertama yang memilih model keluaran tempatan yang berharga di bawah 1 juta baht, dengan enjin di bawah 1.5 liter.

Manifesto PAS untuk GE14 – mansuh duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama; adakah ini langkah baik?

Seperti yang pernah dilaporkan, langkah itu menyebabkan kerajaan Thailand terpaksa menanggung kos sebanyak US$2.5 bilion (RM9.79 bilion) dalam bentuk pendapatan dari cukai, berdasarkan anggaran Bank Dunia. Ia juga menyebabkan 100,000 pelanggan yang menggunakan skim itu tidak mampu melangsaikan hutang bank kerena mereka sebetulnya dari awal lagi tidak layak atau mampu untuk membeli kenderaan dalam keadaan biasa. Memiliki kenderaan pula bukanlah sekadar ansuran bulanan sahaja. Banyak lagi perkara yang perlu dipertimbangkan – misalnya kos minyak, servis, parking dan tol.

Diperingkat cadangan, memang harga kereta murah itu bertujuan untuk membantu golongan muda, tetapi seperti yang berlaku di Thailand, ia menyebabkan ramai belia terperangkap dalam hutang. Kesan yang sama akan berlaku sekiranya skim yang sama diperkenalkan di sini.

Hutang isi rumah di Malaysia adalah antara yang tertinggi di rantau ini (84.6% dari GDP pada September 2017; ia RM1.086 trilion atau 88.4% dari GDP pada penghujung 2016) dan memberikan alasan untuk para siswa untuk membeli kereta baru mungkin tidak baik bagi keadaan kewangan jangka panjang mereka. Apa pandangan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required