SUV pertama Lotus akan guna modul dari Geely – CEO

SUV pertama Lotus akan guna modul dari Geely – CEO

Perkembangan Lotus beberapa tahun kebelakangan ini agak positif. Di bawah seliaan CEO Jean-Marc Gale yang mula memegang jawatan itu sejak 2014, jenama pengeluar kenderaab British ini telah berjaya mencatatkan keuntungan semula. Bulan lalu, Lotus mengesahkan akan keluar dengan dua model kereta sports baru dan sebuah SUV – barisan produk pertama yang akan diperkenalkan di bawah Geely.

SUV berkenaan akan menjadi model pertama seumpamanya dihasilkan oleh Lotus, dan akan meminjam sebahagian besar aspek pembangunannya daripada Geely. “Anggaplah ia sebagai modul-modul dari Geely. Kami akan menggunakan gabungan modul-modul sedia ada itu untuk menghasilkan sebuah crossover yang punyai nilai estetika dan prestasi yang baik,” jelas Gales sebagai maklum balas kepada Automotive News Europe.

Dari petunjuk Gales, model SUV Lotus itu nanti adalah bersaiz sederhana atau lebih besar daripada itu. “Porsche Macan dan Cayenne merupakan segmen yang menarik diperingkat global. Saya tidak akan memperkenalkan model SUV pertama Lotus dalam segmen kompak,” ujarnya sekaligus memberikan pembayang.

SUV pertama Lotus akan guna modul dari Geely – CEO

Lotus mensasarkan jualan sebanyak 3,000 unit kenderaannya setiap tahun, dan dijangka dapat dicapai menjelang 2021 atau 2022 dengan pengenalan dua kereta sport baru itu. “Tahun lalu kami menjual sebanyak 1,600 unit, meningkat daripada 1,416 unit pada tahun sebelumnya. Kami mensasarkan jualan lima angka dengan pengenalan SUV baru ini,” ujar Gales.

Beliau menambah, pendapatan Lotus meningkat sebanyak 24% kepada lebih 114 juta Euro (RM551 juta), dan menjangkakan syarikat itu dapat menggandakan angka itu. Bagi pemasangan SUV berkenaan, China mungkin menjadi lokasi pilihan memandangkan saiz pasaran automotif di sana merupakan yang terbesar di dunia. Bagi model kereta sport pula, ia akan kekal dikeluarkan di UK.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required