Bangkok 2018: Hyundai Ioniq Electric – EV RM216k

Bangkok 2018: Hyundai Ioniq Electric – EV RM216k

Jenama premium Jerman seperti BMW dan Mercedes-Benz kini sedang berusaha gigih menjual model plug-in hybrid CKD di Thailand kerana diberi insentif, tetapi nampaknya Hyundai lebih ke hadapan daripada aspek teknologi kerana telah melancarkan Ioniq Electric di Bangkok Motor Show 2018. Kereta elektrik penuh (EV) ini diimport dari Korea Selatan dan dijual pada harga 1.749 juta baht (RM216,200).

Pelancaran ini sedikit mengejutkan kerana Hyundai sebelum ini tidak ada memasarkan model Ioniq hibrid atau plug-in hybrid di Thailand. Malah, pengeluar dari Korea ini juga tidak menjual kenderaan penumpang biasa selain H1/Grand Starex.

Ioniq Electric adalah model EV bagi Ioniq Hybrid yang dijual di Malaysia. Ia dikuasakan oleh motor permanent magnet synchronous dengan 120 PS dan 295 Nm tork. Pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 9.9 saat dalam mod Sport, manakala kelajuan maksimum pula adalah 165 km/j. Paling penting bagi model EV adalah jarak penggunaannya, iaitu bagi Ioniq EV adalah 280 km sekali cas.

Untuk mengecas, bateri polimer lithium-ion 28 kWh (dibuat oleh LG, terletak di bawah tempat duduk) pada Ioniq EV boleh dicas hingga penuh menggunakan soket rumah biasa 2.3 kW dalam masa 12 jam, atau empat jam 25 minit menggunakan wallbox 6.6 kW. Jika menggunakan pengecas pantas DC 100 kW pula, ia akan mengambil masa 23 minit untuk mencapai tahap 80%.

Walaupun secara pintas, Ioniq Electric ini nampak sama seperti model hibrid, ia masih mempunyai elemen rekaan tersendiri yang termasuk gril tanpa lubang, kerana ia tidak mempunyai enjin di hadapan yang perlu disejukkan. Terdapat juga hiasan tembaga pada bampar hadapan/belakang, dan rim 16 inci yang dibalut tayar 205/55.

Di dalam, bahagian atas papan pemukanya adalah sama seperti model hibrid, tetapi model elektrik ini mendapat konsol tengah yang unik dan tersendiri, memandangkan ia tidak perlu menempatkan tombol gear. Ruang kosong ini dijadikan sebagai tempat meletak barangan manakala di antara tempat duduk penumpang hadapan dan pemandu juga terdapat butang pemanduan EV, pemanas/penyejuk tempat duduk dan brek parkir elektronik.

Kelengkapan lain yang diberi adalah lampu hadapan LED, tempat duduk kulit, tempat duduk pemandu boleh laras lapan hala secara elektrik, sistem pemasukan tanpa kunci dan butang pemula enjin pengecas telefon tanpa wayar Qi, panel meter digital dan sistem keselamatan serta bantuan pemandu yang lengkap seperti model hibrid.

Jaminan pengilang yang diberi untuk Ioniq Electric adalah tiga tahun atau 100,000 km, tetapi bateri EV padanya mendapat jaminan lapan tahun tanpa had batuan. Memandangkan ia tidak dipasang di dalam Thailand, Ioniq EV dijual pada harga sedikit mahal iaitu 1.749 juta baht (RM216,200).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required