Audi RS5 Sportback – pertama kali guna badan sedan

Audi RS5 Sportback – pertama kali guna badan sedan

Nampak seperti permintaan sedan prestasi tinggi semakin tinggi kerana Audi buat pertama kalinya telah memperkenalkan RS5 dengan badan Sportback. Model ‘coupe’ lima pintu berprestasi ini telah membuat penampilan dunia pertama di New York International Auto Show 2018 (NYIAS).

Jika dibandingkan dengan Sportback biasa, Audi telah memberikan model baru ini badan yang lebih lebar, hasil penggunaan lengkuk tayar lebih terkeluar 15 mm. Perubahan visual lain adalah termasuk gril singleframe rendah di bawah, bukaan udara hadapan yang besar dengan corak honeycomb, spoiler hadapan dengan tulisan quattro aluminium matte, kemasan hitam, bahagian dalam diffuser khas untuk RS, sistem ekzos RS dan spoiler lip tetap.

Prestasi tinggi kereta ini datang daripada enjin V6 TFSI 2.9 liter twin turbo berkuasa 450 hp 600 Nm tork antara 1,900 hingga 5,000 rpm. Unit turbonya boleh bertahan dengan tekanan sehingga 1.5 bar, dan membolehkan kenderaan ini memecut 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat.

Audi RS5 Sportback – pertama kali guna badan sedan

Kuasa ini disampaikan kepada semua empat tayar melalui transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan empat roda tetap quattro dengan differential tengah. Dalam pemanduan biasa, penyampaian tork dibahagikan 40:60 antara roda hadapan dan belakang, tetapi jika terdapat gelinciran, ia boleh menyampaikan sehingga 85% tork ke roda hadapan dan 70% ke belakang. Pemilik juga diberi pilihan differential sport bersama torque vectoring roda belakang.

Jika dibandingkan dengan S5 Sportback, suspensi RS5 ini adalah tujuh milimeter lebih rendah, dan sekiranya itu tidak mencukupi, pemilik boleh mendapatkan suspensi RS Sport Suspension Plus yang datang dengan Dynamic Ride Control (DRC), brek seramik dan stereng dinamik khas untuk RS. Sistem pengendalian Audi Drive Select Dynamic diberikan secara standard.

Di dalam RS5 Sportback ini, terdapat lima tempat duduk, dan ia juga menyediakan ruang simpanan 480 liter yang boleh dibesarkan menjadi 1,300 liter apabila tempat duduk belakang 40:20:40 dilipat. Kemasan bahagian dalam kebanyakannya menggunakan warna hitam, dan pembeli boleh mendapatkan balutan kulit Nappa serta pakej RS yang menggunakan jahitan benang merah, dan tali pinggang merah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required