Kemalangan maut kereta pemanduan sendiri Uber – kes selesai di luar mahkamah, butiran tidak didedah

Kemalangan maut kereta pemanduan sendiri Uber – kes selesai di luar mahkamah, butiran tidak didedah

Uber telah mencapai penyelesaian terhadap kes kemalangan maut membabitkan kereta pemanduan sendirinya yang merempuh seorang wanita berumur 49-tahun di Arizona baru-baru ini, lapor Reuters. Dalam kejadian tersebut, wanita berkenaan, Elaine Herzberg meninggal dunia setelah dirempuh SUV XC90 pemanduan sendiri milik Uber yang sedang diuji ketika dia melintas jalan pada sebatang jalan yang gelap.

Menurut peguam yang mewakili anak dan suami Herzberg, “perkara ini telah diselesaikan”, dan ianya menamatkan kemungkinan untuk membawa kes berkenaan ke mahkamah. Walau bagaimanapun, perincian bagaimana ia diselesaikan tidak didedahkan dan Uber sendiri tidak mengeluarkan sebarang kenyataan terhadap perkara itu.

Selepas kejadian tersebut, Uber telah menghentikan semua ujian kereta tanpa pemandunya. Dalam perkembangan yang sama, Toyota turut mengambil langkah yang sama, menghentikan sementara semua ujian kereta tanpa pemandu mereka, manakala pembuat cip Nvidia Corp juga menggantung ujian kereta pemanduan automatik mereka di atas jalan raya awam.

Kemalangan maut kereta pemanduan sendiri Uber – kes selesai di luar mahkamah, butiran tidak didedah

Rakaman on-board ketika kejadian itu berlaku mendedahkan Volvo XC90 milik Uber berkenaan tidak dapat mengesan kehadiran pejalan kaki yang sedang melintas jalan pada kawasan yang gelap, seterusnya mengundang persoalan mengapa perkara tersebut berlaku. Menurut laporan juga, SUV berkenaan bergerak dengan kelajuan 61 km/j (38 bsj) pada kawasan 56 km/j (35 bsj) ketika kejadian itu berlaku, dan ia gagal berhenti dari mengelakkan berlakunya kemalangan.

Kejadian ini juga berkemungkinan akan menggagalkan pembangunan serta ujian kereta tanpa pemandu, dan CEO Toyota North America, Jim Lentz berkata bahawa risiko yang ada ini pastinya akan mempunyai impak terhadap penghasilan teknologi pemanduan sendiri tersebut.

“Mungkin ada kesilapan pada kenderaan, dari sistem, dan beratus atau 500 atau beribu orang akan kehilangan nyawa dalam kemalangan seperti yang kita lihat di Arizona,” kata Lentz ketika ditemubual oleh Reuters ketika berlangsungnya New York Auto Show.

“Persoalan besar untuk kerajaan adalah: Berapa banyak risiko yang mereka sanggup ambil? Jika anda boleh menyelamatkan 34,000 nyawa, adakah anda akan sanggup untuk kehilangan 10 atau 100 atau 500 atau seribu nyawa? Saya rasa jawapannya buat masa sekarang adalah mereka tidak sanggup mengambil sebarang sebarang risiko – dan ini akan benar-benar melambatkan adaptasi pemanduan automatik,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required