Video kemalangan maut Volvo XC90 pemanduan sendiri milik Uber di Tempe, Arizona didedahkan

Lagi perkembangan terkini kes kemalangan maut antara Volvo XC90 pemanduan sendiri yang melanggar pejalan kaki yang melintas jalan sambil mengusung basikal – pihak polis Tempe, Arizona telah mendedahkan video on-board ketika insiden tersebut berlaku.

Dengan pendedahan video ini juga satu lagi persoalan timbul iaitu mengapa penderia pada kenderaan tersebut tidak dapat mengesan kehadiran pejalan kaki berkenaan.

Dalam video di atas, dapat dilihat SUV Volvo berkenaan bergerak pada jalan yang gelap. Kaki mangsa, Elaine Herzberg yang berumur 49-tahun mula kelihatan pada 0:03 video tersebut dan kemalangan terjadi dua saat selepas itu.

Pada rakaman dalam kabin pula mendedahkan pemandu sandaran kereta tersebut, Rafael Vasquez berumur 44-tahun melihat ke bawah berulang-ulang sekitar 10-saat sehingga berlakunya kemalangan berkenaan.

Namun kenyataan yang dikeluarkan oleh ketua Polis Tempe, Sylvia Moir sebelum ini menyatakan, “ia sangat jelas sangat sukar untuk mengelakkan kemalangan ini dalam apa jua mod (pemanduan sendiri atau pemandu manusia) berdasarkan cara mangsa melintas jalan secara tiba-tiba dari kawasan gelap.”

“Video ini sangat menggangu dan menyayat hati untuk ditonton, dan kami terus bersama dengan mereka yang menyayangi Elaine. Kereta kami masih ditahan, dan kami membantu pihak berkuasa tempatan, negeri dan persekutuan dalam apa cara sekalipun yang kami mampu,” kata jurucakap Uber dalam satu kenyataan. Uber telahpun menghentikan semua ujiannya terhadap kereta pemanduan sendiri berkenaan di seluruh Amerika Utara.

Polis Tempe juga kini sedang bekerjasama dengan penyiasat dari Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional dan Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhrya Nasional (NHTSA) dalam menyiasat kejadian ini. Kes ini akan dibawa ke Pejabat Peguam Maricopa County setelah siasatan mengenainya selesai untuk membuat keputusan adakah kesalahan tersebut akan difailkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required