Hyundai Santa Fe, Sonata baharu dirancang ke M’sia – model gen-semasa termasuk Veloster dihentikan

Hyundai Santa Fe, Sonata baharu dirancang ke M’sia – model gen-semasa termasuk Veloster dihentikan

Generasi semasa bagi Hyundai Sonata, Santa Fe dan Veloster yang dijual di Malaysia akan dihentikan, seperti yang disahkan oleh Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM).

Ketiga-tiga model yang sedang dijual di pasaran kita telah pun digantikan di peringkat global dan buat masa ini HSDM dalam perancangan untuk mengantikannya dengan model generasi akan datang. Kami mengajukan persoalan ini kepada HSDM ekoran pertanyaan daripada para pembaca mengenai status Sonata generasi ketujuh (LF) dan Santa Fe generasi ketiga (DM). Veloster juga ditamatkan penghantarannya dari Korea, selepas dilancarkan di sini pada 2012, dengan Veloster Turbo mula dijual pada 2015.

Sonata semasa yang dijual di tempat lain adalah versi LF yang diperbaharui pada Mac 2017. Ia menampilkan bahagian depan dan hujung belakang yang banyak disemak semula tetapi papan pemukanya tiada perubahan daripada pertama kali dilihat pada 2014. Tahun lalu menyaksikan perubahan besar pada model Toyota Camry dan Honda Accord, yang akan memasuki pasaran ASEAN dalam masa terdekat. Oleh itu, Sonata facelift telah setahun kebelakang, jadi kemungkinan pasaran kita akan melangkau terus kepada generasi akan datang agar ia lebih sesuai dengan persaingan.

Hyundai Santa Fe generasi keempat telah diperkenalkan di peringkat global dua bulan lalu, hadir dengan imej yang lebih menyerlah yang banyak meminjam rekaan daripada Kona. Kabin baharu juga ditampilkan selain turut mendatangkan kotak gear automatik lapan-kelajuan baharu bagi SUV besar tujuh-tempat duduk ini.

Bagi Veloster pula, coupe tiga-pintu ini diperkenalkan bagi model generasi keduanya pada Januari tahun ini, hadir dengan penampilan yang lebih sporty, ditambah dengan pilihan varian prestasi-tinggi N. Ia tidak pernah mencatat jualan tinggi di Malaysia, jadi kehadiran Veloster baharu di sini agak tipis.

Walau bagaimana pun, HSDM enggan menjawab bilakan masa yang sebenar untuk semua model ini sampai ke Malaysia, sebaliknya berkata ia masih dalam peringkat perancangan. Bagi model baharu termasuk Ioniq Hybrid dan Elantra Sport, kami menjangkakan buat masa ini ia masih dikekalkan dalam pasaran kita.

GALERI: Hyundai Santa Fe 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required