Volkswagen Golf 1.4 TSI R-Line 2018 masuk pasaran Malaysia secara rasmi, dijual pada harga RM169,990

Volkswagen Golf 1.4 TSI R-Line 2018 masuk pasaran Malaysia secara rasmi, dijual pada harga RM169,990

Selepas model asas Volkswagen Golf facelift 1.4 TSI Sportsline dilancarkan bulan lalu, hari ini Volkswagen Passenger Car Malaysia (VPCM) mendedahkan pula versi dengan kit lebih sporty iaitu varian 1.4 TSI R-Line. Seperti namanya, model Golf dengan unit jankuasa asas ini diberikan penggayaan seperti model paling berkuasa iaitu Golf R.

Jadi, model tersebut masih dijana enjin 1.4 liter TSI empat-silinder turbo berkuasa 150 PS/250 Nm dipadankan dengan kotak gear tujuh-kelajuan automatik klac berkembar DSG, memacu roda hadapan. Untuk model kemaskini ini, ia turut diberikan electronic differential lock Volkswagen XDS. Model ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.2 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 216 km/j. Menurut VW, kereta ini mencapai penggunaan bahan api 5.4 liter/100 km berdasarkan ujian NEDC.

Volkswagen Golf 1.4 TSI R-Line 2018 masuk pasaran Malaysia secara rasmi, dijual pada harga RM169,990

Antara kit yang dibekalkan pada model ini bagi menampakkan ia seakan Golf R adalah termasuk lampu hadapan LED adaptif (halogen pada Sportsline), bampar hadapan dan belakang serta diffuser belakang yang turut menempatkan tip ekzos trapezoid dengan kemasan krom. Turut diberikan adalah set rim Singapore berdiameter 17-inci membaluti tayar bersaiz 225/45R17.

Pada bahagian kabin pula, Golf R-Line ini diberikan paparan informasi digital sepenuhnya Active Info Display bersaiz 12.3-inci dan skrin infotainmen 8.0-inci Composition Media dengan fungsi App-Connect yang menyokong Apple CarPlay, Android Auto serta MirrorLink. Ia juga menerima upholsteri kulit Vienna bersama sulaman logo R-Line pada perehat kepala tempat duduk hadapan.

Untuk keselamatan pula, Golf R-Line hadir dengan tujuh beg-udara, ESC dan Proactive Occupant Protection System yang menggunakan penderia untuk mengesan situasi seperti kemalangan yang akan berlaku dan bersedia untuk melindungi penumpang, contohnya mengetatkan tali pinggang keledar secara automatik serta menutup semua tingkap dan cermin suria.

Dengan semua ciri ini, Volkswagen Golf 1.4 TSI R-Line dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM169,990. Namun untuk unit terawal ini ia akan dijual pada harga RM166,990 kerana ia hanya diberikan tempat duduk balutan fabrik biasa. Model dengan upholsteri kulit sepenuhnya akan tiba selepas ini.

Setiap pembelian Golf R-Line ini akan disertakan dengan waranti selama lima tahun bersama bantuan tepi jalan juga selama lima tahun, serta servis percuma 45,000km/tiga tahun. Untuk lebih perincian terhadap model ini, anda boleh lawati laman Carbase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required