Subaru akui memalsukan data ujian pencemaran dan penggunaan bahan api 903 buah kenderaannya

Subaru akui memalsukan data ujian pencemaran dan penggunaan bahan api 903 buah kenderaannya

Subaru telah mengeluarkan satu laporan kepada kerajaan Jepun minggu lalu bahawa data penggunaan bahan api dan ujian emisi untuk 903 buah kereta baharunya telah dipalsukan di salah sebuah kilangnya, dan kesalahan berkenaan ‘berkemungkinan besar’ telah diamalkan sejak tahun 2002. Kes ini juga merupakan lanjutan dari pengakuan Subaru tahun lalu yang menyatakan bahawa ada kakitangannya yang tidak bertauliah yang menjalankan pemeriksaan terhadap kereta-kereta baharu.

Menurut Subaru, pemalsuan data berkenaan dilakukan pada pemeriksaan peringkat terakhir dalam kilang Subaru di Gunma yang diarahkan oleh ketua pemeriksa dan kemudiannya disambung oleh pekerja lain. Data yang dimanipulasi berkenaan telah menjejaskan sembilan model jenama tersebut termasuk Subaru Forester dan Subaru BRZ.

Laporan ini dihantar oleh Yasuyuki Yoshinaga, presiden Subaru kepada pengarah besar Biro Pengangkutan Jalan, Tetsuya Okada. “Saya meminta maaf dari lubuk hati saya kerana membangkitkan banyak kebimbangan dan masalah. Ini merupakan isu kepatuhan yang serius. Saya sangat kesal dengan apa yang terjadi,” kata Yoshinaga selepas menghantar laporan tersebut, menurut Japan Times.

Okada menggesa Subaru untuk mematuhi sepenuhnya undang-undang dan menyatakan mana-mana data yang dimanipulasi akan menyebabkan hilang kepercayaan pengguna terhadap pengeluar-pengeluar automotif. Subaru masih belum ada rancangan untuk melakukan panggilan semula kerana tiada isu berkaitan kualiti dijumpai, tambah laporan itu lagi.

Menurut Japan Times lagi, dalam laporan tersebut turut menyatakan bahawa Subaru masih lagi meneruskan pemalsuan data berkenaan walaupun skandal yang hampir serupa menimpa Mitsubishi dan ada berberapa pekerja di kilang Subaru bersuara bahawa amalan tersebut perlu dihentikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required