Penetapan harga minyak mingguan ditamatkan – PM

Penetapan harga minyak mingguan ditamatkan – PM

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sistem penetapan harga minyak secara mingguan, yang mula dilaksanakan sejak Mac 2017, akan ditamatkan, sambil menambah perubahan harga secara mingguan itu adalah tidak elok untuk pengendali stesen minyak dan juga pengguna. Beliau menjawab soalan daripada pihak media dalam mesyuarat majlis Pakatan Harapan yang baru selesai.

Dalam sidang media pada petang semalam, Mahathir berkata harga minyak akan terus kekal, tanpa mengulas adakah mekanisma penetapan harga secara mingguan akan dimansuhkan. “Tiada penurunan atau peningkatan, jika harga minyak global naik, kerajaan akan memberi subsidi,” ujarnya. Semalam merupakan Rabu pertama sejak Pakatan Harapan menang besar dalam pilihan raya umum.

Ini bermakna harga minyak semasa, yang ditetapkan oleh kerajaan terdahulu, akan dikekalkan sehingga notis selanjutnya. Sehingga kini, harga tersebut tidak berubah selama tujuh minggu berturut-turut.

Harga semasa bagi petrol RON 95 ialah RM2.20 seliter dan RON 97 pula RM2.47 seliter. Manakala diesel Euro 2M pula berharga RM2.18 seliter, manakala Euro 5 pula RM2.28 seliter. Kali terakhir harga minyak berubah ialah pada minggu ke-empat pada Mac lalu, dengan menyaksikan peningkatan sebanyak 10 sen bagi semua jenis minyak dan gred.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Alson P on May 17, 2018 at 7:46 pm

    Jangan risau semua, Pakatan tidak akan naikkan harga minyak.. Pakatan Harapan sudah berjanji

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required