Lagi bayi terbunuh, tercampak dalam kemalangan

Lagi bayi terbunuh, tercampak dalam kemalangan

Gambar ehsan Jabatan Bomba dan Penyelamat

Antara perkara yang sangat menyedihkan adalah apabila munculnya berita-berita tentang kemalangan jalan raya yang melibatkan kematian bayi. Dalam kejadian terbaru di Kota Tinggi, Johor, seorang bayi berusia lapan bulan mati serta-merta kerana terpelanting dan kepalanya terhantuk papan pemuka selepas kereta yang dinaiki bertembung dengan dengan sebuah lagi kereta dari arah bertentangan.

Laporan NST menyatakan, pemandu sebuah Honda Civic lama telah hilang kawalan pada kejadian sebelah petang itu dan terbabas ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah Proton Wira. Bayi berkenaan, Nur Aira Rayna Muhamad Rafizan dari Endau, Mersing tercampak ke depan dan kepalanya terhantuk ke papan pemuka, menyebabkan kematian serta-merta.

Kami di paultan.org sangat-sangat berharap agar ibu bapa yang mempunyai anak kecil tidak mengambil mudah penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak ketika mereka berada di dalam kenderaan. Tidak ada yang lebih baik boleh disediakan kepada anak anda ketika berada di dalam perjalanan.

Tidak kiralah jika peraturan mengenai penggunaannya diwajibkan atau tidak ketika, kerana untuk memastikan keselamatan nyawa, kita tak perlu menunggu semua itu. Langkah pencegahan perlu diambil oleh ibu bapa yang bertanggungjawab ke atas anak-anak pada bila-bila masa.

Di bawah ini, kami sentuh kembali tentang beberapa kesilapan amalan berkaitan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak:

  • Kerusi tidak dipasang dengan betul atau terlalu longgar
  • Kerusi tidak bersesuaian dengan usia, berat dan ketinggian kanak-kanak – sebagai contoh, kanak-kanak tiga tahun di dalam kerusi untuk bayi, atau menggunakan booster seat
  • Kerusi dipasang, tetapi bayi atau kanak-kanak tidak direhatkan padanya dengan kemas, ketat dan selamat
  • Kanak-kanak diletakkan dengan ketat dan rapi, tetapi kerusi tidak dipasang – ibu bapa merasakan cukup sekiranya anak mereka duduk pada kerusi berkenaan dengan selamat
  • Slot tali keselamatan salah – sesetengah kerusi khas memerlukan slot tali keselamatannya diubah selari dengan pembesaran kanak-kanak
  • Menggunakan kerusi kanak-kanak yang telah rosak
  • Jangan ambil mudah senarai yang dinyatakan ini, walaupun hanya untuk perjalanan jarak dekat. Pastikan kanak-kanak serta kerusi khas mereka dipasangkan dengan betul dan rapi. Video di bawah ini boleh dijadikan panduan untuk anda.


    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Hazril Hafiz

    Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

     
     

    Add a comment

    required

    required