JPJ akan hantar dua peringatan penukaran beg udara Takata bagi pemilik yang terlibat, saman jika diabaikan

JPJ akan hantar dua peringatan penukaran beg udara Takata bagi pemilik yang terlibat, saman jika diabaikan

AppleMark

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kali ini benar-benar tegas dalam menyelesaikan masalah pemilik kenderaan terjejas dalam panggilan semula inflator beg udara Takata yang masih mengambil mudah perkara berkenaan. Mengikut rekod, berberapa kes meragut nyawa telah dilaporkan dan kini JPJ sendiri akan mengeluarkan dua peringatan kepada pemilik bagi untuk menghantar kereta mereka ke pusat bertauliah, manakala saman akan menyusul sekiranya amaran tersebut tidak diendahkan.

Perkara ini diumumkan sendiri oleh menteri pengangkutan Anthony Loke hari ini selepas mesyuarat dijalankan bersama wakil dari Toyota, Honda, Nissan, BMW, Mitsubishi, Mazda dan Subaru. Kesemua jenama yang mempunyai kebarangkalian untuk terjejas berikutan isu inflator beg udara keluaran Takata Corp ini telah pun menjalankan panggilan semula mereka sendiri.

Menurut Loke, kadar penukaran yang telah pun lengkap setakat ini adalah dari Honda dengan 79%, dengan 262,296 penukaran telah lengkap dari 332,458 unit yang terjejas dan telah dipanggil semula – ini termasuk sama ada penukaran untuk inflator beg udara bahagian pemandu dengan/atau bahagian penumpang hadapan yang perlu ditukar.

Inflator beg udara bahagian pemandu (kiri) dan penumpang (kanan) dengan perumah logam yang berpotensi untuk pecah dalam isu ini, mampu menyebabkan kecederaan serius

Untuk jenama lain pula, Toyota kini berada pada kadar 38.1% (89,030 dari 233,637 buah kereta) Lexus pada 54.5% (180 dari 303 kereta), Nissan pada 40.5% (71,986 dari 177,803 kereta), BMW pada 4% (331 dari 8,320 kereta), Mitsubishi pada 44% (16,170 dari 36,155 kereta), Subaru pada 6.2% (19 dari 305 kereta) dan Mazda pada 15.6% (1,718 dari 10,982 kereta).

Loke turut menambah bahawa syarikat-syarikat pengeluar kenderaan ini telah pun berusaha sebaik mungkin bagi memberitahu pemilik kereta yang terjejas agar membawa kereta mereka untuk menukar komponen berkenaan. “Masih lagi ramai yang tidak mahu untuk menukar. Walaupun penukaran tersebut percuma dan dalam masa yang sama pelbagai kempen dijalankan, masih lagi ada yang mengatakan ia tidak perlu – mereka tidak mahu untuk menukar (inflator beg udara), ia membuang masa,” katanya.

“Jadi, tolong, saya merayu kepada rakyat Malaysia, jika kereta anda terlibat, tolong luangkan satu jam (untuk membuat penukaran yang sepatutnya). Saya difahamkan penukaran tersebut tidak mengambil masa yang lama. Untuk beg udara bahagian pemandu, ia hanya mengambil masa 15 minit. Untuk bahagian penumpang, kebanyakkan kes hanya mengambil masa 45 minit. Jadi, jika kedua-dua bahagian perlu ditukar, masa maksimum yang diperlukan hanya sejam,” tambahnya.

Bagi memastikan sistem yang betul digunakan untuk mengenalpasti kenderaan yang terlibat, Loke telah mewujudkan pasukan petugas bagi mengkoordinasikan antara JPJ dan syarikat pengeluar kenderaan. Untuk permulaan, wakil IT dari setiap syarikat tersebut akan menghadiri mesyurat esok bagi menyediakan mekanisma bagi menyaring data dengan lebih baik menerusi data setiap pihak (JPJ dan syarikat-syarikat kereta).

Fokus utama di sini adalah untuk kereta yang terjejas tetapi masih lagi belum dihantar untuk penukaran komponen, di mana syarikat-syarikat kenderaan akan menghantar senarai tersebut kepada JPJ. Dari senarai berkenaan, peringatan akan dihantar kepada pemilik agar menghantar kereta mereka untuk menukar komponen tersebut dalam masa 14 hari.

Selepas tempoh itu, syarikat akan menghantar laporan kepada kementerian bagi membolehkan mereka mengenalpasti kereta mana yang masih belum melakukan penukaran inflator beg udara tersebut. Dari situ, peringatan kali kedua akan dihantar kepada pemilik yang masih belum berbuat demikian, dengan bantuan dari syarikat insuran bagi memastikan peringatan dihantar ke alamat yang terkini.

Sekiranya pemilik yang terlibat mengabaikan peringatan ini, saman berjumlah RM300 akan dikenakan kepada pemilik berkenaan kerana ingkar arahan JPJ. Selain dari saman, pemilik juga akan dilarang untuk memperbahrui cukai jalan kereta yang terjejas berkenaan. Loke menyatakan, langkah ini bukan sengaja dibuat untuk menghukum sesiapa, tetapi untuk memastikan kesemua kenderaan yang terjejas menukar inflator beg udara tersebut atas sebab keselamatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Then Choy Har on Sep 20, 2018 at 12:36 pm

    The JPJ have done a good job as they really post the reminder letter. However, the Car company have failed to do their part. I have so disappointed as the Nissan keep on giving “NO STOCK” excuses to delay of changing my car airbag inflator.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Maizura Ruslan on Dec 04, 2018 at 2:31 pm

    Saya dah hantar kereta ke nissan servis Taman Tan sri Yaacob JB untuk tukar sejak bulan ogos 2018 lagi. Mereka kata ,’no stock’ . Sekarang dah disember tak ada follow up dari mereka. Surat amaran dari JPJ pun saya dapat. Kenapa JPJ tak ambil tindakan pada pusat servis. Mereka buat kerja mcm mana,tak cekap,berbulan tak selesai tapi pemilik yang disalahkan. Kami pakai juga kenderaan tu walau berisiko.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required