Honda Malaysia sahkan inflator beg udara model City 2004 pecah dalam kemalangan maut pada 27 Mei lalu

Honda Malaysia sahkan inflator beg udara model City 2004 pecah dalam kemalangan maut pada 27 Mei lalu

Hasil pemeriksaan bersama Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Honda Malaysia (HMSB) telah mengesahkan inflator beg udara hadapan pemandu buatan Takata di dalam sebuah Honda City tahun 2004 yang dipandu oleh seorang pemuda telah pecah di dalam satu kemalangan maut pada 27 Mei 2018 lalu. Bagaimana pun, punca sebenar kematian mangsa masih belum dipastikan.

Menurut kenyataan rasmi syarikat itu, kenderaan terbabit tersenarai di dalam panggilan semula Honda yang dikeluarkan pada 21 Mei 2015. Panggilan semula itu melibatkan penggantian inflator beg udara pemandu dan penumpang depan buatan Takata dengan unit yang baharu.

HMSB juga menyatakan beberapa notis makluman yang meminta pemilik untuk menghantar kenderaan mereka bagi menggantikan alatan yang terlibat sudah diedarkan, berdasarkan maklumat dari pangkalan data mereka. Walau bagaimana pun tiada rekod dicatatkan mengenai penggantian unit baharu tersebut dan kenderaan terbabit tidak diselenggara di rangkaian Honda yang diiktiraf.

Syarikat ini juga telah menguatkuasakan notifikasi pemberitahuan mengenai kempen panggilan balik inflator beg udara hadapan Takata, dengan menggunakan pelbagai medium makluman. Ini termasuklah penyebaran kenyataan media rasmi, pengiklanan, kempen menerusi siri jelajah, panggilan terus (melibatkan 71,700 panggilan telah dibuat) dan SMS (3.66 juta mesej telah dihantar), serta menerusi khidmat surat-menyurat (melibatkan 3.2 juta surat).

Honda Malaysia juga sudah memastikan kesediaan stok 100% bagi inflator depan bagi pemandu dan penumpang depan untuk diganti, serta pelbagai pendekatan telah dijalankan untuk melakukannya, seperti Hab Sentrak Servis, hab bergerak serta termasuk hab di stesen Petronas terpilih dan juga ketika siri jelajah Honda.

Sehingga 29 Mei 2018, HMSB telah menyempurnakan lebih 224,000 unit inflator beg udara pemandu Takata, iaitu meliputi 85% keseluruhan panggilan. Jumlah inflator beg udara pemandu dan penumpang hadapan Takata yang telah siap digantikan adalah melebihi 445,000 unit atau 75% secara keseluruhan.

HMSB turut berkata barisan model semasa Honda tidak menggunakan beg udara yang sama jenis dengan unit buatan Takata yang terjejas itu dan tidak terlibat dengan panggilan balik ini.

Bagaimana pun, pemilik kenderaan Honda bolehlah menyemak status unit beg udara masing-masing menerusi www.productrecall.honda.com.my atau www.honda.com.my atau hubungi terus talian bebas tol Honda Malaysia di 1-800-88-2020 atau berkunjung di mana-mana pusat pengedaran Honda yang diiktiraf.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required