Proton bakal lancar SUV pada Oktober – diimport dari China dahulu, CKD pada 2019, pra-tonton pada Julai

Proton bakal lancar SUV pada Oktober – diimport dari China dahulu, CKD pada 2019, pra-tonton pada Julai

SUV Proton pertama, yang diasaskan dari model Geely Boyue, dijangka akan dilancarkan di pasaran Malaysia pada hujung September atau awal Oktober ini, menurut CEO Proton Li Chunrong.

“Kami akan melancarkannya pada September atau Oktober. Kami akan memulakan kempen pelancarannya mulai Ogos ini,” dedahnya dalam sidang media selepas pelancaran pusat 4S pertama Proton yang dinaiktaraf di Shah Alam pagi tadi.

Beliau berkata SUV berkenaan menggunakan dua fasa. Iaitu fasa pertama melibatkan SUV yang diimport sepenuhnya dari China, sementara fasa kedua pula akan dipasang di kilang Proton di Tanjung Malim pada tahun hadalan.

Li berkata alasan menggunakan dua peringkat ini adalah untuk mempercepatkan pengenalan kenderaan ini di pasaran. “Ia juga berdasarkan permintaan dari kerajaan yang mahukan produk baharu ini segera diperkenalkan di Malaysia. Dengan langkah ini, kami kini berada di landasannya,” katanya.

Proton bakal lancar SUV pada Oktober – diimport dari China dahulu, CKD pada 2019, pra-tonton pada Julai

Walau bagaimana pun beliau enggan mendedahkan berapakah jumlah unit yang bakal dibawa masuk menerusi peringkat pertama, namun katanya Proton cuba untuk mendapatkan seberapa banyak unit yang mungkin. Contoh bagi pemanduan sebelah kanan akan dipertontonkan pada Julai ini, tambah Li.

Menurut Yang Jun, Timbalan Presiden Kumpulan Kejuruteraan di Geely, kerja membangunkan untuk model pemanduan sebelah kanan ini telah selesai. “Semua kerja pembangunannya telah selesai, jadi kami hanya melakukan beberapa ujian di Malaysia,” ujarnya.

Beliau menambah banya kerja yang dilakukan sewaktu dalam pembangunannya. “Kami banyak melakukan klinik di Malaysia, jadi kami banyak menerima pelbagai input daripada pasaran Malaysia. Kemudian kami memulakan pasukan kerjasama melibatkan pasukan pereka Geely dan Proton, dan banyak menghasilkan input baharu bersama. Jadi, kami telah bersedia untuk memulakan pembangunan rekaan secara kerjasama dari peringkat awal lagi,” jelasnya.

SUV ini dijangka akan menampilkan lebih banyak ciri rekaan tempatan apabila program pemasangan tempatan CKD bermula pada tahun 2019, menurut ketua rekaan Proton, Azlan Othman. Beliau berkata terdapat sedikit perubahan dilakukan untuk SUV ini bagi mempercepatkan pengenalannya di pasaran, tetapi “perubahan tersebut hanya ditampilkan pada versi CKD tahun hadapan.”

Li menambah Azlan bukan sekadar bertanggungjawab terhadap perubahan rekaan luaran tetapi juga mengendalikan semakan bagi dalaman.

SUV ini juga tidak akan ketinggalan daripada menggunakan teknologi dan elemen sedia ada, menurut Yang. “Dalam tempoh lebih 18 bulan, Boyue telah tejual lebih 20,000 unit di China setiap bulan. Ia sangan kompetitif, dan menampilkan banyak teknologi baharu di dalamnya. Kami akan menggunakan semua teknologi baharu yang telah ada di China dan membawanya ke sini,” ujarnya.

“Kami bukan seperti beberapa persaing yang lain, (dalam itu) kami akan membuang beberapa ciri. Sebenarnya, berdasarkan pemahaman kami mengenai pasaran Malaysia, kami akan menambah beberapa ciri yang pelanggan tempatan inginkannya,” tambah Yang.

GALERI: Geely Boyue 1.8L TGDi 2018 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required