Projek LRT perlu dilaksanakan di Pulau Pinang dalam tempoh 5 tahun, tram tidak diperlukan – Ketua Menteri

Projek LRT perlu dilaksanakan di Pulau Pinang dalam tempoh 5 tahun, tram tidak diperlukan – Ketua Menteri

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berharap projek Transit Aliran Ringan (LRT) dapat dilaksanakan dalam tempoh lima tahun kepimpinannya. Katanya projek di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang itu dijangka mengambil masa yang panjang untuk siap.

“Projek LRT ini mungkin akan mengambil masa enam hingga lapan tahun untuk siap, jadi kalau boleh dimulakan pembinaan dalam dua atau tiga tahun lagi maka kita sudah melangkah ke depan sedikit,” katanya dalam temu bual dengan Bernama baru-baru ini.

Tambahnya lagi, sejak tiga tahun lalu, projek itu menjadi tumpuan utama kerajaan negeri termasuk dari segi membuat kajian bagi memenuhi syarat yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat serta Jabatan Perancangan Bandar dan Desa.

“Projek tersebut boleh dijalankan secepat mungkin sekiranya kelulusan diperoleh dalam tempoh dua atau tiga tahun ini,” ujarnya yang berharap semua projek mega dengan kos keseluruhan dianggar RM46 billion termasuk tiga lebuhraya utama dan Penang Sky Cab di negeri itu akan dipercepatkan memandangkan kerajaan negeri Pulau Pinang kini dalam satu pasukan yang sama dengan kerajaan persekutuan.

Mengenai cadangan membina tram bagi mengurangkan kos projek LRT, Chow yang juga wakil rakyat Dewan Undangan Negeri Padang Kota, berkata projek tram kurang berdaya maju kerana akan melibatkan penggunaan jalan raya sedia.

“Kalau tram dibina di atas jalan yang ada, maka kuranglah kapasiti jalan sebab sebahagian perlu digunakan untuk membina landasan tram. Ini tidak sama dengan sistem LRT atau MRT yang mempunyai landasan di atas atau di bawah jalan raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required