Program Pelapis MSF-TOC bermula dengan sesi teori

Program Pelapis MSF-TOC bermula dengan sesi teori

SONY DSC

Kelas pertama Program Pelapis MSF-TOC, iaitu satu kerjasama antara Malaysia Speed Festival (MSF) dan Kolej Otomotif TOC telah pun bermula Rabu lalu, dan 76 daripada 80 pelajar yang mendaftar telah hadir untuk melengkapkan sesi pembelajaran secara teori.

Topik pertama yang didedahkan kepada pelajar kursus ini adalah pengenalan kepada MSF, dengan termasuk bagaimana ia bermula, serta peraturan yang dikenakan sepanjang siri perlumbaan. Semua syarahan dilakukan sendiri oleh pengetua MSF, Adian Yein.

Bagi peraturan, terdapat dua pecahan utama yang dikuat kuasakan oleh MSF iaitu Sporting dan Technical. Pada bahagian Sporting, ia melibatkan peraturan untuk memotong, memulakan perlumbaan, format, tingkah laku pelumba dan pelbagai lagi.

Program Pelapis MSF-TOC bermula dengan sesi teori

SONY DSC

Dalam bahagian teknikal pula, pelajar didedahkan dengan pelbagai peraturan lain yang termasuk kapasiti enjin, modifikasi kenderaan yang dibenarkan dan tidak dibenarkan, syarat aerodinamik dan pelbagai lagi. Senarai penuh peraturan ini sebenarnya ada terdapat dalam laman web rasmi MSF.

Sepanjang kelas berlangsung, Adian kerap menekankan aspek keselamatan dalam semua perkara, dan apabila pelajar sudah faham kesemuanya, mereka beralih pula kepada kategori yang terdapat dalam siri perlumbaan MSF. Ini adalah supaya pelajar sudah dapat mempunyai jangkaan keadaan sebelum betul-betul turun ke acara tersebut.

Program Pelapis MSF-TOC bermula dengan sesi teori

SONY DSC

Secara keseluruhannya, Program Pelapis MSF-TOC ini akan melibatkan kursus 22-minggu dan apabila tamat, pelajar akan mempunyai pengetahuan tentang pelbagai perkara dalam perlumbaan seperti keselamatan acara dan pengawasan, kawalan perlumbaan dan disiplin pemandu, pemasaan dan pemilihan, penyediaan badan dan casis, pengubahsuaian enjin dan penyediaan, aerodinamik asas, penggantungan serta pengujian dan strategi.

Jika tidak kerana kursus ini, perkara-perkara yang disebutkan sukar dipelajari oleh peserta. Selain daripada itu, pandangan mereka juga akan lebih terbuka kepada pelbagai kerjaya dalam industri ini seperti pengawal perlumbaan rasmi, penjaga masa, pemerhati proses, marsyal grid, pengurus pasukan, tukang tala enjin dan bermacam lagi. Perkara yang dipelajari semasa kursus ini juga sudah menyediakan mereka dengan pengetahuan yang diperlukan bagi kerjaya tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required