Lamborghini teguh pertahan enjin tanpa turbo untuk supercar, namun bakal guna teknologi hibrid elektrik

Lamborghini teguh pertahan enjin tanpa turbo untuk supercar, namun bakal guna teknologi hibrid elektrik

Disaat pengeluar-pengeluar kereta berprestasi tinggi kini mula mengecilkan sesaran kapasiti enjin dan menggunakan suapan pengecas turbo, Lamborghini masih kekal mempertahankan identiti supercar mereka dengan enjin V12 dan V10 tanpa teknologi induksi paksaan tersebut (kecuali super SUV Urus menggunakan enjin V8 turbo).

Menurut laporan Autocar, pengarah teknikal Lamborghini, Maurizio Reggiani berkata bahawa beliau tidak menerima sebarang tekanan dari mana-mana pihak bagi mengurangkan jumlah silinder pada enjin model-model supercar syarikatnya untuk masa-masa akan datang.

“Setiap kereta mempunyai misi, dan berdasarkan misi yang anda perlu pilih enjin yang sesuai. Untuk [SUV Urus] keputusannya adalah turbo, tetapi kami akan terus memilih enjin NA untuk kereta super sport. Pada masa hadapan, kami perlu mengambil kira penggunaan bahan api dan pencemaran. Saya yakin bahawa enjin NA digabungkan dengan sistem hibrid merupakan jawapan yang tepat,” jelas Reggiani.

Lamborghini teguh pertahan enjin tanpa turbo untuk supercar, namun bakal guna teknologi hibrid elektrik

Pengganti Huracán dijadualkan bakal membuat kemunculannya pada tahun 2022, dan ia dijangka bakal menampilkan unit janakuasa hibrid plug-in. Walau bagaimanapun Reggiani membayangkan bahawa Aventador yang bakal diperkenalkan sebelum 2022 juga akan diberikan teknologi elektrik pada unit janakuasanya.

Namun, Reggiani menegaskan mereka masih perlu mengekalkan karekter asal model tersebut walaupun berat tambahan pastinya akan menjadi isu kerana pelbagai komponen tambahan perlu dipadankan untuk sistem hibrid terutamanya sel bateri yang bersaiz besar. “Kami perlu menghasilkan semula ikon tersebut tanpa [kehilangan] karekteristik kereta sedia ada: gentian-karbon, enjin NA V12 dan komponen lain. Melihat kehadapan, jika ianya hibrid, jadi bagaimana kami perlu mengimbangi beratnya?” soal Reggiani.

Menurutnya, bateri merupakan kegusaran yang besar kerana pek bateri berkenaan memerlukan jumlah sel yang banyak. Buat masa sekarang, Lamborghini sedang dalam projek bersama Massachusetts Institute of Technology (MIT) di Boston bagi menghasilkan panel badan gentian karbon yang turut boleh berperanan sebagai tempat penyimpanan bateri serta konduktor super, seperti yang telah ditunjukkan pada model konsep Terzo Millenio.

Lamborghini teguh pertahan enjin tanpa turbo untuk supercar, namun bakal guna teknologi hibrid elektrik

Beliau turut menjelaskan bahawa unit janakuasa elektrik ini mungkin boleh melancarkan transmisi klac-tunggal Aventador sedia ada yang kadang-kala terlalu agresif. “Anda boleh gunakan motor elektrik bagi memastikan anda tidak mempunyai gangguan tork,” terangnya.

Pengganti Aventador akan terus menggunakan enjin V12 NA, begitu juga dengan Huracán yang akan terus dijana enjin V10. “Reaksi anda terhadap enjin 10-silinder tidak dapat dihasilkan dalam bentuk lain. Ini yang pelanggan kami suka. Kenapa saya perlu buat benda berbeza? Jika saya percayakan enjin NA, kenapa perlu guna enjin V8 atau V6 yang lebih rendah? Saya Lamborghini, saya adalah yang teratas dari yang paling atas untuk kereta super sports. Saya mahu kekal ditempat saya,” tegas Reggiani.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required