Toyota Supra A90 NASCAR – bakal gegar siri Xfinity

Toyota Supra A90 NASCAR – bakal gegar siri Xfinity

Mac lalu, Toyota Supra generasi baharu atau akan dikenali dengan nama A90 (meneruskan kod casis A80 pada model sebelum ini) muncul dalam bentuk model konsep perlumbaan Gazoo Racing. Tidak apa yang menghairankan kerana Supra sebelum ini sememangnya menjadi bintang dalam perlumbaan-perlumbaan seperti itu.

Namun ini ada sesuatu yang tidak biasa – Toyota mengumumkan Supra A90 ini akan mengambil bahagian dalam kejohanan NASCAR Xfinity Series (NXS) tahun hadapan. Ia bukan sekadar cakap kosong, malah Toyota turut mendedahkan Supra dengan bentuk pelik berkenaan dan jentera ini diumumkan akan mula turun ke litar pada perlumbaan NXS Daytona pada 16 Februari 2019.

“Apabila anda berbicara tentang Toyota dan kereta hebat, Supra merupakan perkara pertama yang akan keluar pada fikiran kebanyakkan peminat dunia automotif. Supra kembali untuk diproduksi merupakan berita yang besar, tetapi sekrang kita akan turut menyaksikan kereta sport ikonik ini kembali ke dunia sukan bermotor Amerika,” kata Ed Laukes, naib presiden kumpulan jabatan pemasaran Toyota.

Toyota Supra A90 NASCAR – bakal gegar siri Xfinity

“Dari perspektif pemasaran, adalah sangat penting untuk mempunyai kereta lumba yang membangkitkan dinamisme dan karekter dari produknya di bilik pameran. Kami yakin kami akan mencapainya menerusi Supra, dan kami harap peminat perlumbaan seluruh dunia akan bersorak bangga dengan kejayaannya di atas litar,” tambahnya.

Supra sememangnya dikenali sebagai sebuah kereta sport dengan bentuk GT sebenar, manakala kereta lumba NASCAR amat sinonim dengan rupa sebuah sedan atau muscle car Amerika. Jadi kereta lumba Supra NASCAR yang dibina oleh Toyota Racing Development (TRD) USA dan Calty Design Research ini perlu direka bagi memenuhi spesifikasi NASCAR untuk menyertai NXS – dan terhasillah Supra dengan bentuk serba tidak kena ini.

NXS merupakan kejohanan dengan tahap sedikit rendah dari kejohanan NASCAR Cup Series, manakala TRD USA dan Calty Design Research merupakan pasangan kerjasama yang memenangi gelaran tertinggi tersebut tahun lalu menerusi jentera Camry NASCAR Cup 2018.

“Kami mempunyai kejayaan yang besar bersama Calty untuk membangunkan kereta lumba yang seiring dengan rupa, rasa dan keterujaan dari produknya di bilik pameran. Kami yakin dengan Calty dan TRD telah membina satu lagi kereta lumba, Supra, yang mampu memenangi perlumbaan dan kejohanan. Untuk Supra yang berlumba di NASCAR merupakan bukti betapa pentingnya kereta ini kepada kami, dan kami percaya bahawa Supra akan menjadi pemenang kejuaraan yang sejati,” kata presiden TRD, David Wilson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required