Audi Q3 serba baru generasi kedua kini didedahkan

Audi Q3 serba baru generasi kedua kini didedahkan

Tujuh tahun selepas Audi Q3 pertama diperkenalkan, kini tiba masa penggantinya dari generasi kedua yang serba baru diperkenalkan. Audi Q3 2019 lebih besar, sarat dengan teknologi termaju dan tampil lebih menarik berbanding model lamanya.

Rekaannya kini lebih dinamik, dengan keseimbangan rekaan yang lebih berketerampilan. Dimensinya ialah 4,485 mm panjang, 1,585 mm tinggi dan 1,856 mm lebar – versi terbaru Q3 ini 97 mm lebih panjang (77 mm daripadanya tambahan pada jarak antara roda), 25 mm lebih lebar dan 23 mm lebih rendah berbanding yang dulu.

Dari depan, gril dengan kerangka tunggal disertai oleh rekaan lampu utama yang lebih tirus dan tajam – yang turut ditawarkan dengan unit Matrix LED seperti yang dilihat dalam gambar. Rekaan sisinya juga kini lebih menonjol, dengan bahagian garis badan yang sangat jelas, menjadi penghubung bahagian lampu di depan dan juga belakang.

Audi Q3 serba baru generasi kedua kini didedahkan

Ruang dalamannya juga kini bertambah luas. Tempat duduk belakang boleh dialih 150 mm ke depan/belakang dan boleh dilipat dalam tiga cara dengan nisbah 40:20:40. Bahagian penyandarnya juga boleh dilaras sebanyak tujuh tahap. Bergantung kepada kedudukan lipatan kerusi, ruang yang tersedia adalah di antara 530 liter hingga 1,525 liter. Lantai ruang barangan juga boleh dilaras kepada tiga tahap. Pintu elektrik dengan fungsi operasi menggunakan gerak kaki juga ada.

Rekaletak ruang dalaman mengikut imej yang dibawa oleh model-model semasa Audi ketika ini. Ia dilengkapi dengan paparan skrin sentuh 10.1-inci dengan kemasan hitam berkilat pada papan pemuka. Beserta butang kawalan pendingin hawa, ia 10-darjah lebih condong ke arah pemandu. Panel instrumen digital Audi Virtual Cockpit juga ada.

Antara yang turut ditawarkan pada sistem infotainmen ialah fungsi Google Earth dan radio hibrid, yang akan beralih secara automatik antara FM, DAB dan streaming atas talian untuk mengekalkan kualiti siaran. Sistem bunyi pula menggunakan unit dari Bang & Olufsen dengan audio 3D dan 15 pembesar suara.

Audi Q3 serba baru generasi kedua kini didedahkan

Sistem bantuan pemanduan juga tidak ketinggalan, seperti kawalan kruise adaptif yang bersekali dengan kawalan kelajuan adaptif, bantuan kesesakan jalan dan bantuan menukar lorong aktif bagi memudahkan pemandu. Empat kamera 360-darjah digunakan untuk memberikan input ketika masuk parkir, sementara fungsi park assist membantu input stereng.

Bagi enjin, model ini ditawarkan dengan tiga pilihan enjin petrol dan satu diesel, serta sistem pacuan depan atau quattro. Dengan janaan kuasa dari 150 hp hingga 230 hp, semuanya empat-silinder turbo yang diganding dengan tranmisi manual enam-kelajuan atau automatik klac-berkembar S-tronic tujuh-kelajuan.

Ciri lain seperti kawalan menuruni bukit dan Audi Drive Select dengan enam pilihan profil turut tersedia. Ciri suspensi sport yang datang standard bagi varian S-Line, dilengkapi dengan talaan yang lebih padu dan bersekali dengan stereng progresif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required