Projek MRT3 ditangguh, bukan batal – Anthony Loke

Projek MRT3 ditangguh, bukan batal – Anthony Loke

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke ketika menjawab soalan di Parlimen semalam menyatakan bahawa projek MRT 3 di Lembah Klang hanya ditunda buat sementara waktu, lapor Bernama. Sebelum ini, projek berkenaan dinyatakan akan dibatalkan atas faktor keadaan hutang negara ketika ini.

Beliau menambah, projek besar seperti itu akan diberi keutamaan semula sekiranya kedudukan kewangan negara semakin baik kelak, dan berkata kabinet akan menentukan sambungan kerja-kerja pembinaan itu bila tiba masa yang dirasakan sesuai.

“Semua keputusan besar seperti ini perlu mendapat kelulusan kabinet. Ketika ini, yang menjadi keutamaan kerajaan adalah untuk mengurangkan hutang. Namun, bagi projek penting seperti MRT3, ia akan diberi keutamaan untuk dinilai semula selepas keadaan kewangan negara semakin kukuh,” jelas Anthony.

“Memandangkan jajaran MRT3 adalah melalui kawasan tengah bandar yang padat penduduk, dan hampir 80% daripadanya merupakan laluan bawah tanah, ia menyumbang kepada kos pembinaan yang tinggi dijangka mencecah RM50 bilion,” kata beliau.

Juga dikenali sebagai MRT Circle Line, sistem keretapi berkenaan beroperasi secara automatik tanpa pengendali berperanan sebagai laluan penghubung kepada laluan MRT lain yang ada di Lembah Klang. Awalnya dijangka siap pada tahun 2025, laluan sepanjang 40 km itu akan meliputi kawasan Bandar Malaysia, Ampang, KL Eco City, Bukit Kiara dan Sentul.

Anthony berkata, ketika ini kerajaan sedang giat memberi keutamaan untuk mempertingkat rangkaian perkhidmatan bas serta sistem komuter KTM di Lembang Klang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required