Kerajaan turut mansuh projek MRT 3 Lembah Klang

Kerajaan turut mansuh projek MRT 3 Lembah Klang

Bukan sahaja projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Singapura-Kuala Lumpur, projek Transit Aliran Massa laluan tiga (MRT 3) Lembah Klang juga nampaknya diumumkan untuk dihentikan oleh kerajaan sebagai langkah untuk berjimat cermat, menurut laporan The Star.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pagi ini selepas mesyuarat kabinet diadakan. Menurut beliau lagi kerajaan kini menyemak semula kesemua projek yang dimulakan oleh pentadbiran bekas Perdana Menteri sebelum ini, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Projek MRT 3 tersebut dirancang bagi menggunakan sistem rel automatik tanpa pemandu, dan dijangka akan memberikan perkhidmatan di laluan Greater Kuala Lumpur/Lembah Kelang dengan sistem transit bersepadu. Ia juga sebelum ini dijangka akan siap menjelang 2025, bagi memberikan khidmat pengangkutan meliputi Bandar Malaysia, Ampang, KL Ecocity, Bukit Kiara dan sentul.

Jika projek berkenaan siap, Lembah Klang bakal mempunyai dua jajaran MRT. Yang pertama adalah jajaran Sungai Buloh-Kajang (SBK) yang lengkap dalam dua peringkat. Peringkat pertama sudahpun beroperasi pada Disember 2016, manakala fasa kedua siap pada Julai tahun lalu. Pembinaan untuk jajaran Sungai Buloh-Putrajaya kini telah pun bermula dan ia dijangka akan lengkap pada 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required