MRT: PM lancar jajaran Sg. Buloh-Serdang-Putrajaya – kos pembinaan melibatkan RM32 bilion

mrt_pm

Pagi tadi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melancarkan majlis pecah tanah bagi projek Mass Rapid Transit (MRT) bagi jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (MRT SSP). Projek bernilai RM32 bilion iaitu lebih RM9 bilion daripada fasa pertama, bakal memberi manfaat kepada kira-kira dua juta penduduk apabila laluannya siap sepenuhnya menjelang tahun 2022.

Turut sama hadir ialah Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa; Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar serta Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp, Datuk Seri Shahril Mokhtar.

Najib berkata, pelancaran projek ini disifatkan sebagai satu sejarah kepada negara dalam usaha melakukan transformasi besar-besaran kepada pengangkutan awam negara terutama di Lembah Klang, laporan Berita Harian.

“Pelaksanaan projek seumpama itu akan menambahkan lagi kemudahan prasarana baharu kepada rakyat terutama yang tinggal di sekitar ibu negara dan kawasan sekitarnya, di samping memudah dan menambah keselesaan kepada urusan mereka setiap hari.”

“Di mana selepas projek MRT fasa pertama (jajaran MRT Sungai Buloh-Kajang) hampir siap setelah lima tahun dalam proses pembinaannya, dan dijangka mula beroperasi pada akhir tahun ini, fasa kedua pula akan memulakan pembinaannya pada pertengahan tahun depan,” ujar beliau kepada pihak media selepas majlis berlangsung.

Katanya lagi, projek itu akan membolehkan Kuala Lumpur dan Putrajaya dijadikan lonjakan kepada bandar bertaraf dunia dan meningkatkan tahap pasaran hartanah di kawasan ini.

“Ini semua demi kemajuan Malaysia untuk masa akan datang. Apa yang diharapkan ketika ini supaya projek ini dapat disiapkan mengikut jadual, dengan kos pembinaannya juga dikawal sebaik mungkin,” katanya.

mrt_2ndline

Jajaran SSP ini adalah sepanjang 52.2 km dengan mempunyai 37 stesen serta melibatkan 13.5 km trek bawah tanah.

Menurut Pengarah komunikasi strategik MRT Corp, Datuk Najmuddin Abdullah, jajaran akan bermula di Sungai Buloh, akan melalui Kepong dan Batu serta melalui kawasan pusat bandar menghala ke Sungai Besi, Serdang, Seri Kembangan dan Cyberjaya sebelum berakhir di Putrajaya Sentral.

“Ia dijangkan akan menjadi pengangkutaman utama bagi 529,000 penumpang setiap hari apabila beroperasi kelak,” ujarnya dalam satu taklimat khas kepada pihak media.

Sambungnya lagi, selain depot Sungai Buloh, ia juga akan mempunyai satu lagi depot mini di Serdang untuk menyokong perkhidmatan tren ini ke setiap laluan.

Selain itu, jajaran SSP juga akan menyediakan 9,200 ruang parkir bagi 15 buah stesennya. Selain itu, jajaran SSP juga akan memiliki 12 pertukaran di antara laluan bagi kemudahan sambungan laluan yang lebih baik.

Sambungnya lagi, fasa pertama bagi jajaran SSP, iaiatu antara stesen Sungai Buloh dan Kampung Batu, dijangka beroperasi pada Julai 2012, manakala keseluruhan jajaran pula dijadualkan siap sepenuhnya pada Julai 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required