Persatuan lori M’sia bantah pelaksanaan biodiesel B10

Persatuan lori M’sia bantah pelaksanaan biodiesel B10

Isu pelaksanaan biodiesel B10 di Malaysia kini muncul kembali selepas ia senyap buat seketika. Walaupun sudah lebih lima tahun perkara ini diutarakan, ia masih lagi mendapat tentangan dan yang terbaru, daripada Persatuan Pemilik Lori Pan-Malaysia 1987 (PMLOA), yang telah mengeluarkan kenyataan bersama senarai kenapa mereka rasa keberatan untuk mengikut standard bahan api baru ini.

Menurut persatuan itu, kebanyakan pemilik telah pun menyatakan kepada Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (MPIC) bahawa lori yang digunakan di Malaysia cuma boleh menggunakan biodiesel B7 untuk formulasi paling tinggi, dan banyak peralatan pengawal emisi seperti penapis diesel (DPF) dan sistem pengitaran semula gas ekzos (EGR) tidak akan dapat berfungsi dengan jumlah biodiesel yang lebih tinggi daripada tujuh peratus.

Ada beberapa isu yang diutarakan oleh PMLOA, termasuk kebimbangan tentang jumlah oksigen dan air yang berkemungkinan menyebabkan tangki bahan api berkarat dan penghakisan pada hos getah laluan bahan api yang seterusnya dapat menyebabkan kebocoran minyak. Ia juga menyatakan kelikatan tinggi biodiesel boleh memberi tekanan kepada pam minyak dan injector. Ini akan menjejaskan prestasi, menaikkan emisi dan penggunaan bahan api, dan kemudiannya menyebabkan kegagalan komponen.

Sebagai tambahan, PMLOA juga memberitahu bahawa pelaksanaan biodiesel B10 akan memerlukan modifikasi enjin yang banyak seperti penukaran hos minyak, tangki, injector dan penapis. Kos ubah suai ini, menurut PMLOA boleh melibatkan kos yang tinggi untuk pengusaha lori apabila biodiesel B10 dilaksanakan nanti.

Persatuan lori M’sia bantah pelaksanaan biodiesel B10

Bahan api ini juga boleh memberi kesan kepada penyelenggaraan. Kemajuan dalam teknologi bendalir telah membolehkan lori beroperasi dalam tempoh yang lebih lama sebelum penukaran minyak pelincir diperlukan – daripada 10,000 km kepada 60,000 km – hasil daripada minyak pelincir dengan formulasi khas. Menurut PMLOA, ini telah meningkatkan penggunaan lori dan mengurangkan pembaziran minyak serta penapisnya.

Persatuan itu juga memberitahu bahawa minyak bio methyl ester kelapa sawit dalam biodiesel boleh mencairkan pelincir dan boleh menjadikan ia berasid, seterusnya menyebabkan karat dalam enjin dan secara keseluruhannya meningkatkan kos operasi. Ia juga memetik kajian yang menunjukkan penggunaan biodiesel meningkatkan pengeluaran nitrogen dioksida yang boleh membahayakan kesihatan orang ramai.

Akhir sekali, PMLOA menyatakan keraguan sekiranya syarikat petroleum dapat mengawal kandungan air dalam bahan api itu untuk mengikut tahap 200 ppm yang diberitahu, dan memeriksa kestabilan oksigen selepas dicampur. Ia juga menyatakan isu berkenaan tanggungjawab sekiranya ada kekurangan pada biodiesel ini.

Persatuan lori M’sia bantah pelaksanaan biodiesel B10

Tambah persatu ini lagi, Indonesia telah menerima maklum balas yang negatif berkenaan pelaksanaan biodiesel B20 dengan laporan berkenaan isu injector dan penapis yang tersumbat. Menurut persatuan ini, pelaksanaan biodiesel B10 masih belum sesuai, sehinggalah masalah yang dibangkitkan telah berjaya diatasi, terutama sekali apabila sekarang ini kajian yang ada berkenaan kesan penggunaan biodiesel B10 tidak cukup telus dan boleh diharap.

Untuk pengetahuan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebelum ini telah berjaya melengkapkan ujian tempoh panjang menggunakan biodiesel B10 dengan kerjasama Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) tahun lepas. DBKl telah menggunakan biodiesel B10 pada 50 kenderaan pelbagai jenis dan saiz milik mereka dan mencatat jarak lebih tiga juta kilometer tanpa sebarang kerosakan.

Selain daripada itu, pengesahan juga telah dibuat sekiranya biodiesel B10 diperkenalkan di Malaysia, ia akan hanya terhad untuk diesel Euro 2M, manakala diesel Euro 5 dan diesel yang dijual di tempat tinggi seperti Cameron Highland masih lagi akan menggunakan formulasi B7.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Alson P on Aug 08, 2018 at 8:08 pm

    Laksanakan saja biodiesel B20.. Kerajaan perlu tegas dalam melaksanakannya.. Memandangkan harga sawit telah jatuh Dan akan terus jatuh, maka kerajaan pakatan harapan perlu mengambil peluang melaksanakan biodiesel B20 secepat mungkin.. Tahun ini atau selewatnya awal tahun 2019..

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Penggunaan B10 diesel ini bagus dapat mengurangkan pelepasan karbon dan sedikit sebanyak dapat membantu meningkatkan harga sawit sekaligus meningkatkan pendapatan golongan pekebun kecil sawit.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required