Biodiesel B10 akan dilaksanakan pada 2019 – laporan

Biodiesel B10 akan dilaksanakan pada 2019 – laporan

Setelah senyap untuk beberapa ketika, kini hal berkaitan biodiesel B10 muncul lagi. Terbaru, dari sebuah laporan Nikkei Markets, kerajaan persekutuan ketika ini sedang mempertimbangkan pelaksanaan mandat biodiesel B10 di Malaysia pada separuh kedua 2019.

“Kami masih lagi berusaha ke arah penggunaan B10 kerana kami mempunyai banyak stok kelapa sawit yang perlu digerakkan serta ingin menaikkan harganya. Kami perlu mendapat jaminan dari pengeluar kenderaan bahwa penggunaan biodiesel B10 ini tidak akan mendatangkan masalah kepada kenderaan,” jelas Timbalan Menteri Industri Utama, Shamsul Iskandar Md Akin.

Ketika ini, biodiesel yang digunakan di Malaysia mengandungi 7% campuran daripada minyak kelapa sawit. Program awal B10 di negara ini dimulakan pada 2013, walaupun mendapat bantahan daripada beberapa syarikat pengeluar kenderaan yang khuatir campuran itu tidak sesuai untuk enjin kereta. Sebahagian lagi syarikat pengeluar pula menyatakan penggunaan B10 tidak akan menjadi masalah.

Tahun lalu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menamatkan ujian jangka panjang melibatkan tempoh tiga tahun setengah dengan jarak terkumpul sejauh tiga juta kilometer, menggunakan 50 unit kenderaan pelbagai saiz dan kapasiti dengan bahan api B10. Semua unit yang digunakan menggunakan enjin dengan piawaian Euro2 dan Euro3, dan berusia dari tiga hingga 15 tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required