Pulau Pinang digesa kaji semula teknik dan operasi standard penurapan jalan untuk elak masalah banjir

Pulau Pinang digesa kaji semula teknik dan operasi standard penurapan jalan untuk elak masalah banjir

Kerajaan negeri Pulau Pinang digesa mengkaji semula teknik dan prosedur operasi standard (SOP) penurapan semula jalan raya yang hanya menurap permukaan jalan raya sedia ada. Gesaan ini diluahkan oleh Oh Ah Teong (PH-Batu Lancang) yang berkata teknik yang digunakan sekarang ialah menurap jalan raya sedia ada dengan lapisan baharu setebal enam sentimeter dan ia diguna pakai berkali-kali, laporan Bernama.

“Saya khuatir selepas beberapa kali jalan yang sama ditar semula, jalan raya itu akan menjadi semakin tebal setiap kali. Jika jalan yang sedia ada ditar setiap lima tahun dengan menambah ketebalan sebanyak 6 cm, dalam masa 50 tahun ia akan menjadi 60 cm atau lebih kurang dua kaki. Ini adalah 10 kali ganda ketebalan asal,” katanya.

“Jika jalan-jalan itu diturap dengan teknik ‘milling’, ia dapat menampung 15,816,000 liter air hujan. Oleh kerana jalan raya kini hanya diturap semula, sebanyak 15,816,000 liter air hujan ini tidak dapat ditampung dan akan mengalir ke kawasan berdekatan ataupun ke kawasan yang lebih rendah,” ujarnya.

Pulau Pinang digesa kaji semula teknik dan operasi standard penurapan jalan untuk elak masalah banjir

Menurutnya lagi, berbanding negara jiran seperti Singapura, Korea, Jepun dan China yang lebih kukuh dan kuat malah tahan lasak sehinggakan kapal terbang boleh mendarat di atas permukaan jalan.

Beliau berkata keadaan itu berbeza dengan jalan tar di Pulau Pinang, setiap kali hujan lebat berlarutan untuk beberapa hari terdapat lopak air dan lubang di atas permukaan tar.

“Kita juga dapat lihat jalan raya di Pulau Pinang, penuh dengan tampalan semula atau ‘patch work’ dan lopak-lopak. Pada pendapat saya, keadaan ini menunjukkan imej kebelakang pula kerap mengorek jalan-jalan raya dan menampal semula jalan dengan sembarangan dan mencacatkan lagi permukaan jalan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required