Rancangan mansuhkan tol ditangguh sementara waktu

Rancangan mansuhkan tol ditangguh sementara waktu

Kerajaan menyatakan bahawa kutipan tol akan diteruskan ketika ini kerajaan tidak berhasrat untuk menyerap kesan kewangan sekiranya kutipan tol dimansuhkan, lapor The Sun.

Di dalam manifesto PRU14 lalu, Pakatan Harapan (PH) menyatakan akan memansuhkan tol lebuhraya secara berperingkat. Oleh kerana ia akan membuatkan kerajaan menanggung kos sehingga RM400 bilion sekiranya pemansuhan itu dilakukan, menteri Kerja Raya, baru Bian memaklumkan bahawa kerajaan PH menangguh sementara langkah itu sehingga satu masa yang akan dimaklumkan nanti – bergantung kepada kedudukan kewangan semasa negara.

“Selepas mempertimbangkan faktor ini, kerajaan bersetuju untuk menangguh cadangan pemansuhan tol sehingga keadaan ekonomi kembali stabil dan mengizinkan. Kerajaan bagaimanapun akan mengkaji pilihan yang lebih praktikal untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat,” jelas beliau di Dewan Rakyat.

Bulan lalu, CEO KWSP, Datuk Shahril Ridza Ridzuan telah memaklumkan, kutipan tol di lebuhraya tidak boleh dimansuhkan dalam tempoh 100 hari memandangkan kerajaan mempunyai keutamaan perbelanjaan kewangan yang lebih penting, yang perlu didahulukan ketika ini. Proses itu juga rumit, kerana melibatkan beberapa pihak berkepentingan.

“Saya fikir kerajaan juga mahu berlaku adil kerana penghapusan tol dan pampasan kepada pemegang konsesi akan memindahkan beban kepada pembayar cukai dan saya rasa (berlaku adil) adalah keutamaan kerajaan,” katanya sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required