Hapuskan semua tol langkah tidak bijak – Daim

Hapuskan semua tol langkah tidak bijak – Daim

Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) Tun Daim Zainuddin berpendapat cadangan bagi menghapuskan tol di seluruh negara adalah dianggap sebagai tindakan yang tidak bijak dilakukan pada masa ini. Menurutnya, terdapat banyak cadangan menerangkan mengenai idea penghapusan tol dan mengapa ia tidak sesuai dilakukan, laporan Berita Harian.

“(Laporan) kenapa idea untuk hapuskan tol semua dalam keadaan kewangan semasa negara tidak bijak dibuat pada peringkat ini. Saya rasa rakyat juga akan faham mengapa dan semua laporan cadangan ini akan dikemukakan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekembalinya beliau dari China,” katanya pada sidang media semalam.

Tambahnya lagi, kerajaan dan rakyat harus bersedia untuk membuat dan menerima apa sahaja keputusan yang sukar bagi manfaat jangka panjang negara.

“Tiada penyelesaian pantas terhadap masalah yang dikenal pasti oleh CEP selain banyak lagi cabaran perlu ditempuhi di hadapan,” katanya.

Pada awal bulan ini, Menteri Kerja Raya, Baru Bian, berkata, negara bakal menghadapi krisis kewangan sekiranya menghapuskan semua tol secara serentak.

“Penghapusan tol secara serentak akan memberi kesan kepada kewangan kerajaan kerana kos keseluruhan pengambilalihan lebuh raya bertol mencecah RM400 bilion,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required