Kerajaan bakal hadapi krisis kewangan jika hapuskan tol serentak, kos keseluruhan RM400b – Baru Bian

Kerajaan bakal hadapi krisis kewangan jika hapuskan tol serentak, kos keseluruhan RM400b – Baru Bian

Kerajaan Persekutuan tidak boleh menghapuskan tol secara serentak, jika berbuat demikian, negara kita bakal menghadapi krisis kewangan, ujar Menteri Kerja Raya, Baru Bian.

Katanya, kos keseluruhan pengambilalihan lebuh raya bertol dianggar RM400 bilion, laporan Berita Harian.

“Penghapusan tol secara serentak akan memberi kesan kepada kewangan kerajaan kerana kos keseluruhan pengambilalihan lebuh raya bertol mencecah RM400 bilion,” katanya ketika menggulung perbahasan titah diraja bagi pihak kementerian di Dewan Rakyat, semalam.

Menurut Baru lagi, kerajaan akan membuat kajian dan penelitian sebelum membuat keputusan mengenai penghapusan tol ini.

Kerajaan bakal hadapi krisis kewangan jika hapuskan tol serentak, kos keseluruhan RM400b – Baru Bian

“Kerajaan perlu menjaga kepentingan semua pihak termasuk pemegang konsensi, pelabur dan pemberi pinjaman. Justeru, semua isu berkaitan penghapusan tol dan implikasi serta jumlah tol akan dimuktamadkan selepas kita berbincang dan mendapat nasihat daripada agensi kerajaan berkaitan,” katanya.

Menjawab celahan Datuk Ahmad Maslan (BN-UMNO Pontian) supaya kerajaan menyenaraikan tol yang akan dihapuskan, Baru berkata, ia perlu dikaji.

“Itu (bilangan tol dimansuhkan) akan dikaji dan keputusannya akan dibuat kelak,” katanya.

Mengenai pertanyaan Khairy Jamaluddin (BN-UMNO Rembau) yang inginkan jaminan bahawa kerajaan tidak akan memperkenalkan tol baharu, Baru menjawab, “Kalau itu (tol) adalah yang baharu atau yang belum bina, saya beri jaminan kita tidak akan teruskan (buka tol di lebuhraya baharu),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required