Jaguar Classics sahkan bakal tawarkan E-Type EV

Jaguar Classics sahkan bakal tawarkan E-Type EV

Jaguar Classic telah mengesahkan mereka akan menawarkan versi elektrik sepenuhnya bagi model E-Type untuk jualan selepas mendapat maklum balas yang sangat menggalakkan terhadap model konsep E-Type Zero yang dipertontonkan September tahun lalu.

Syarikat itu bagaimana pun belum mendedahkan sebarang perincian teknikal mahupun harga bagi E-Type EV, tetapi telah menyatakan bahawa serahan kepada pelanggan akan bermula pada musim panas 2020.

Jangkaannya, kosnya adalah tinggi memandangkan Jaguar Classic perlu menggunakan badan E-Type lama dan mengubah sistemnya kepada kuasa elektrik. Pemilik sedia ada yang memiliki E-Type juga boleh menghantar kereta mereka untuk mengubah sistem lama kepada EV.

Kerja-kerja ini akan dilakukan di kemudahan Classic Work di Coventry, UK di mana program restorasi E-Type Reborn sedang dijalankan – yang akan menggunakan sistem janaan kuasa enjin petrol.

“Kami dihujani dengan reaksi positif terhadap model konsep Jaguar E-Type Zero. Meletakkan teknologi model ke dalam sebuah kereta klasik memberikan pengalaman pemilikan yang berbeza dan satu lonjakan besar buat Jaguar Classic,” ujar Pengarah Jaguar Land Rover Classic, Tim Hanning.

“E-Type Zero mempamerkan warisan panjang yang ada pada model E-Type, serta ketelitian kerja di Classic Works dan dalam masa yang sama menunjukkan kesungguhan Jaguar Land Rover ke arah mewujudkan kenderaan bersih tanpa pembebasan emisi, termasuk Jaguar Classic,” tambahnya.

E-Type Zero sebelum ini diasaskan daripada Series 1 E-Type yang menampilkan penggunaan bateri 40 kWh dengan jarak 270 km. Kebanyakan komponen kekal menggunakan yang asal, melainkan sistem janaan yang diwarisi dari model I-Pace.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required