Perodua Alza facelift 2018 – brosur bocor!

Perodua Alza <em>facelift</em> 2018 – brosur bocor!

Ketika cuti hari kemerdekaan lalu, Perodua telah mendedahkan rupa MPV Alza dengan facelift baharu tanpa apa-apa perincian lanjut. Namun kami telah pun menerima brosur model kemaskini berkenaan yang bocor di internet dari pembaca Farhan Pramadipta.

Alza versi baharu tersebut masih lagi ditawarkan dalam tiga varian iaitu S (Standard), SE dan AV (Advanced). Tiada perubahan diberikan pada sistem mekanikal di mana kesemuanya masih dijana enjin 3SZ-VE 1.5 liter empat silinder DVVT berkuasa 102 hp/136 Nm. Namun untuk transmisi, kini hanya model S ditawarkan sama ada dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan, manakala SE dan AV cuma boleh dipilih dalam versi auto.

Teruja dengan bampar baharu seperti yang didedahkan tempoh hari? Menerusi brosur ini nampaknya bampar dan gril hadapan rekaan baharu bersama penderia parkir hadapan berkenaan hanyalah untuk model SE dan AV, sementara model asas S masih dibekalkan dengan bampar dari model sedia ada. Selain itu, penampilan MPV ini masih lagi kelihatan sama, termasuk lampu hadapan projektor yang kelihatan sama tanpa apa-apa perubahan.

Perodua Alza <em>facelift</em> 2018 – brosur bocor!

Dilihat pada sisi, skirt sisi Alza tersebut nampaknya kini diberi kemasan dua serlahan jalur hitam, manakala rim 15-inci asal dari model sebelumnya menerima kemasan akhir titanium (S masih dengan rim perak).

Bahagian belakang turut diberikan sedikit perubahan. Rekaan bampar diolah semula dengan menempatkan reflektor secara melintang berbanding menegak sebelum ini, dan turut diberikan kemasan seakan diffuser. Lampu belakang masih lagi sama, tetapi kemasan hitam yang merentangi pintu tailgate direka lebih labuh sehingga setara dengan bahagian bawah lampu, dan turut diberikan jalur krom di bawahnya.

Perodua turut menawarkan warna badan baharu – Granite Grey – pada versi facelift ini, manakala warna lain yang terdiri dari Electric Blue, Mystical Purple, Glittering Silver dan Ivory White masih lagi boleh dipilih pembeli.

Klik untuk besarkan

Kabin Alza turut dilihat sedikit berubah. Bentangan pada papan instrumen telah direka semula, begitu juga pada liang penghawa dingin bahagian tengah akan memberikan pengudaraan lebih baik kepada penumpang pada baris ketiga, menurut Perodua.

Istimewa untuk versi AV, ia kini diberikan skrin infotaimen baharu yang memberikan fungsi screen mirorring dan paparan kamera undur, serta masih dibekalkan dengan skrin bumbung tambahan untuk penumpang belakang. Varian lain yang lebih rendah pula masih menerima unit hiburan asas dengan input USB serta Bluetooth. AV juga kini diberikan upholsetri kulit rekaan baharu pada tempat duduk, manakala S dan SE dibekalkan dengan fabrik yang lebih gelap dari sebelumnya.

Sistem keselamatan pada Alza facelift 2018 ini nampaknya masih kekal sama. Ia dilengkapi dengan dua beg udara hadapan, sistem brek ABS, EBD dan BA, cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix pada tempat duduk baris kedua, serta penderia undur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required