Pemandu berkelakuan baik boleh ‘diberi ganjaran’ diskaun insurans kenderaan – Anthony Loke

Pemandu berkelakuan baik boleh ‘diberi ganjaran’ diskaun insurans kenderaan – Anthony Loke

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, sedang mempertimbangkan pemandu yang berkelakuan baik bakal diberikan ganjaran yang berupa diskaun insurans kenderaan, dengan syarat mereka tidak melanggar mana-mana undang-undang lalu lintas dalam setahun.

Sekiranya mekanisme berkaitan dikenalpasti, kemungkinan besar perancangan ini akan dimulakan pada tahun hadapan, ujar Loke seperti yang dilaporkan menerusi News Strait Times.

Tambahnya lagi, pihak kementerian sedang berbincang dengan Persatuan Insurans Automotif Malaysia (PAIM) mengenai cara untuk mengimplementasikannya termasuk mekanisme yang bakal digunakan.

Pemandu berkelakuan baik boleh ‘diberi ganjaran’ diskaun insurans kenderaan – Anthony Loke

“Di bawah sistem demerit kita akan menggantung lesen sekiranya pemandu banyak melakukan kesalahan. Walau bagaimana pun, kita juga mahu memberikan ganjaran untuk pemandu yang bagus yang tidak mempunyai rekod buruk. Jika tiada satu pun demerit dalam tempoh setahun, mereka mungkin diberikan diskaun insurans.

“Kita sedang berbincang dengan PIAM bagi mengetahui bagaimana untuk memberikan ganjaran ini. Salah satu idea yang dicadangkan kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dengan agensi insurans untuk memberikan diskaun ketika pemandu terbabit mahu memperbaharui insurans tahunan kenderaan mereka,” ujarnya lagi.

Loke turut berkata PIAM telah bersetuju mengenai pemandu “risiko kemalangan-rendah” dan pelan ini dijangka akan dilaksanakan tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required