KTM bakal menambah sembilan unit tren untuk perkhidmatan ETS menjelang Disember ini

KTM bakal menambah sembilan unit tren untuk perkhidmatan ETS menjelang Disember ini

Bagi menampung keperluan sedia ada, Keretapi Tanah Melayu (KTM) bakal menambah sembilan lagi unit tren bagi Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS), dijangka menjelang Disember ini.

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, sembilan unit itu akan menyertai 15 lagi set yang sedia ada dan menjadikan jumlah keseluruhan 24 set tren ETS bakal beroperasi di sepanjang laluan yang sedia ada sekarang, laporan Berita Harian.

“Kita tahu ETS mendapat permintaan tinggi pengguna di semua laluan dari selatan sehingga utara dan penambahan set ini akan melihat ramai pengguna dapat menggunakan ETS. Perkhidmatan ini sememangnya popular di kalangan pengguna yang menjadikan ETS sebagai medium pengangkutan dari Kuala Lumpur ke Butterworth, Ipoh dan Padang Besar,” katanya kepada pemberita, semalam.

Tambahnya lagi, laluan trek berkembar arah selatan dari Gemas ke Johor Bahru masih belum siap sepenuhnya manakala laluan dari Gemas ke utara sudah digunakan dan jajarannya sudah siap sepenuhnya. Malah pihaknya memang mahu menambah kapasiti tren KTM terutamanya selepas ia mendapat permintaan tinggi daripada pengguna.

Sejajar dengan kemudahan Penang Sentral yang akan beroperasi sebelum Disember ini, penambahan kemudahan ETS itu akan memenuhi keperluan pengguna perkhidmatan kenderaan awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required