Proton X70 – tempahan SUV dibuka esok, 1.8L Turbo

Proton X70 – tempahan SUV dibuka esok, 1.8L Turbo

Semasa majlis pra tonton eksklusif SUV pertama Proton yang dinamakan sebagai X70 hari ini, syarikat itu juga mengumumkan tempahan untuk kenderaan tersebut akan dibuka bermula esok, dengan bayaran pendahuluan cuma RM1,000. Ia bagaimanapun hanya boleh dilakukan di pusat pameran yang tertentu sahaja.

Setakat yang diketahui sekarang, SUV X70 akan ditawarkan dalam empat varian iaitu Standard 2WD, Executive 2WD, Executive AWD dan Premium 2WD. Semua varian ini menggunakan enjin sama iaitu unit petrol empat silinder 1.8 liter TGDi turbo dengan kuasa 181 hp dan 285 Nm tork.

Kelengkapan yang berada pada X70 ini boleh jadi berbeza di antara semua varian ini namun yang paling tinggi boleh datang dengan barangan seperti bumbung panoramik, pengesan titik buta, kamera 360 darjah, rim 18 inci, sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula enjin, lampu LED projector, balutan kulit Nappa, butang pengawal audio dan cruise control di stereng, autonomous emergency braking, lane departure warning dan adaptive cruise control.

Semasa pra tonton awal kepada media juga, X70 ini telah ditunjukkan dengan sampel lima warna iaitu merah, putih, perak, kelabu dan coklat. Model pemanduan sebelah kanan ini juga telah melalui pelbagai ujian untuk memastikan ia sesuai dengan penggunaan di Malaysia yang termasuk lebih 300 ujian kenderaan dan lebih 500 ujian sistem.

Harga untuk X70 ini walaubagaimanapun masih belum diumumkan, tetapi unit awal diberitahu akan diimport terus dari China manakala pengeluaran untuk model pemasangan tempatan (CKD) yang dilakukan di kilang Proton di Tanjung Malim hanya akan berjalan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required