Toyota Supra A90 – Pasukan jurutera Toyota tidak lagi berhubung dengan jurutera BMW Z4 sejak 2014

Toyota Supra A90 – Pasukan jurutera Toyota tidak lagi berhubung dengan jurutera BMW Z4 sejak 2014

Tentu ramai yang membuat persepsi awal bahawa Toyota Supra A90 bukanlah Supra yang sebenar kerana ia adalah model yang dibina berasaskan platform yang sama dengan roadster BMW Z4 generasi baharu. Namun kedua-dua pihak, Toyota dan BMW sudah berberapa kali menyatakan bahawa kedua-dua kereta sport tersebut memasuki fasa akhir yang tidak sama, menjadikan ia dua buah kereta dengan karekteristik berbeza.

Sejauh mana perbezaan pembangunan antara Supra dan Z4? Menurut pembantu ketua jurutera untuk projek Supra Masayuki Kai dalam laporan CNET, pasukannya langsung tidak berkomunikasi dengan BMW sejak tahun 2014, dua tahun selepas projek kedua-dua kereta sport tersebut bermula.

“Kami setuju dengan pakejnya. Seperti di mana kedudukan pinggang pemandu, apa jarak rodanya, lebarnya, di mana kedudukan tangki bahan api, di mana tiang-A, ini semua pada sekitar pertengahan 2014… Kemudian kami adalah dua pasukan yang berbeza. Selepas itu, langsung tiada komunikasi antara satu sama lain,” kata Kai.

Toyota Supra A90 – Pasukan jurutera Toyota tidak lagi berhubung dengan jurutera BMW Z4 sejak 2014

Ini membuatkan Kai sendiri tidak tahu berapa banyak komponen yang akan dikongsi antara kedua-dua model berkenaan. “Secara asasnya, platform adalah sama… jadi kami rasa kami menggunakan komponen yang sama, tetapi seperti yang saya nyatakan, kami tak pasti adakah mereka akan menggunakan komponen yang sama,” jelas Kai.

Faktor persamaan komponen ini juga tidak akan menjadikan kedua-dua kereta tersebut mempunyai sifat yang sama, kerana Supra dan Z4 di tala oleh dua pasukan yang berbeza. Menurut Kai, pasukannya bekerja keras bagi menala suspensi adpatif, enjin dan transmisi pada Supra tersebut bagi memberikan rasa yang Toyota mahukan.

“Talaan untuk penukaran gear, berberapa kejutan tukaran gear, kelajuan tukaran gear, semua ini adalah direka khas untuk Supra… Untuk enjin, kami talanya bagi memberikan respon pendikit lebih baik dan juga lebih sporty,” terang Kai.

Dalam laporan sebelum ini, Kai sudah pun menjelaskan mengapa Toyota perlu bekerjasama dengan BMW bagi menghasilkan Supra generasi baharu ini. Beliau menyatakan bahawa model berprestasi tinggi yang mempunyai pasaran yang niche dan kecil bukanlah mudah untuk dihasilkan dalam situasi sekarang.

“Kereta Sport semakin mahal untuk dibangunkan. Jadi sebuah syarikat tidak mampu untuk melabur untuk kesemuanya dalam perkakasan menghasilkan bahagian dan komponen, kerana jumlah penghasilan untuk kereta sport adalah sedikit. Kereta sport memerlukan banyak komponen yang spesifik yang anda tak boleh berkongsi dengan kereta lain. Komponen yang kami gunakan pada Supra, tidak boleh digunakan pada sedan seperti Camry dan Corolla. Dan seperti yang anda tahu, isu homologasi juga menjadi semakin rumit dan sukar,” kata Kai.

“Saya pasti jika kami tidak menjalinkan kerjasama seperti ini, BMW tidak mampu untuk membawa semula Z4 ke pasaran secara bersendirian. Dan tanpa kerjasama dari mereka, kami juga tidak mampu untuk membawa kembali Supra. Jadi ia jelas untuk kami, kami perlukan kerjasama ini,” jelas jurutera berkenaan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required