Pemanduan BMW Z4 2019 tidak akan sama dengan Toyota Supra generasi baharu walau dibina bersama

Pemanduan BMW Z4 2019 tidak akan sama dengan Toyota Supra generasi baharu walau dibina bersama

Jika anda mengikuti perkembangan pembinaan Toyota Supra generasi baharu, anda mungkin tahu bahawa kereta sport flagship Toyota berkenaan dibina dengan platform dan unit janakuasa yang sama dengan BMW Z4 2019 yang juga akan mula diproduksi pada tahun hadapan. Namun, adakah ini bermaksud jika anda beli Supra, perasaan memandunya adalah sama sahaja seperti anda memandu Z4?

CEO BMW Group Australia Marc Werner memberitahu portal CarAdvice, walaupun BMW Z4 dibina bersama Toyota, beliau menegaskan produk akhir kedua-dua kereta sport tersebut tidak akan sama, dan purist BMW sedia ada jangan risau kerana Z4 generasi seterusnya itu masih lagi sebuah “ultimate driving machine“.

Menurut Werner, kerjasama dengan Toyota itu bukan sesuatu yang memeranjatkan kerana usaha tersebut adalah untuk mengambil kesempatan terhadap pengurangan kos dengan berkongsi pelaburan serta menyatukan sumber. “Ia adalah pasti berkenaan skala ekonomi [sebagai sebab untuk kerjasama ini],” katanya.

“Pembangunan produk untuk setiap kereta menelan belanja berberapa bilion dolar, dan permintaan segmen roadster ini malangnya menurun dalam masa berberapa tahun kebelakangan ini – bukan hanya kami [BMW], tetapi setiap pengeluar,” jelas Werner lagi.

BMW Z4 dan Toyota Supra yang dijumpai diuji bersama

BMW Z4 dan Toyota Supra dibina oleh kedua-dua pengeluar berkenaan di atas platform kereta sport terbaharu yang sama sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z4 dan Supra dilakukan secara berasingan. Namun, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z4 yang tampil dengan bentuk badan roadster. Werner menjelaskan lagi, bukan sekadar rekaan, malah pemanduan antara kedua-dua kereta berkenaan adalah berbeza sama sekali.

Supra dan Z4 dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa kedua-duanya bakal diberikan unit janakuasa hibrid dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Namun, produk dari BMW dijangka bakal tampil lebih premium dengan ciri-ciri seperti sistem infotaimen BMW iDrive dan sebagainya.

Ogos lalu, BMW telah pun mendedahkan model BMW Concept Z4 di Pebble Beach Concours D’Elegance, yang memberikan gambaran paling hampir bagaimana rupa versi produksi sebenar nanti. Untuk Supra pula, gambar-gambar risikan sebelum ini mendedahkan ia akan tampil dengan rekaan diambil dari model konsep Toyota FT-1, manakala model konsep yang hampir dengan versi produksi akan didedahkan pada Tokyo Motor Show bulan ini.

GALERI: BMW Z4 Concept

GALERI: Spyshot Toyota Supra generasi baharu

GALERI: Toyota FT-1 Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required