Projek kereta nasional ketiga satu keperluan – MAI

Projek kereta nasional ketiga satu keperluan – MAI

Projek kereta nasional ketiga boleh dianggap sebagai keperluan iaitu seiring dengan dengan industri automotif yang berkembang pesat, kata Institut Automotif Negara (MAI).

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Madani Sahari, melihat projek kereta nasional ketiga ini datang pada masa yang tepat untuk melengkapkan industri automotif dengan mobiliti terhubung yang selaras dengan Revolusi Industri 4.0, laporan Bernama.

“Teknologi yang berkaitan dengan IT dan elektronik akan berkembang dengan pesat untuk menyediakan kenderaan yang sebegitu. Itu salah satu cabang penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang dapat dimajukan sekiranya kita ada kereta nasional. R&D yang kita buat sudah bagus tetapi kita perlu ke hadapan untuk membuat R&D dalam bidang mobiliti terhubung,” katanya di dalam program Ruang Bicara terbitan Bernama News Channel mengenai kereta nasional ketiga malam tadi.

Projek kereta nasional ketiga satu keperluan – MAI

Walau bagaimana pun, Madani menolak persepsi yang cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mewujudkan projek kenderaan nasional ketiga kerana beliau kecewa dengan Proton.

“Itu hanya persepsi. Hasrat untuk mewujudkan kereta nasional ketiga ini bukanlah untuk mendapat nama semata-mata tetapi ini mendapat limpahan ekonomi dari segi kejuruteraan mahupun perkhidmatan. Bagi saya, perkembangan industri automotif semakin besar kerana skop pembangunan sangat besar,” ujarnya.

Sambungnya lagi, ada ruang mencukupi untuk kereta nasional ketiga memainkan peranan. Sudah pasti Proton dan Perodua akan memainkan peranan mereka tapi kereta nasional ketiga akan memjadi satu lagi entiti kereta nasional negara.

Pada Jun lalu, Tun Mahathir menyuarakan cadangan untuk mewujudkan jenama kereta nasional baharu, bagi menggantikan Proton yang sudah tidak dianggap sebagai ‘jenama kereta nasional’. Ujarnya, Proton bukan lagi jenama kereta nasional selepas hampir separuh ekuitinya dijual kepada syarikat asing iaitu Geely. Syarikat China itu ketika ini memiliki kepentingan 49.9% dalam Proton, sementara DRB-Hicom masih mengekalkan pegangan sebanyak 50.1%. Walau bagaimana pun, cadangan beliau menerima pelbagai persepsi daripada banyak pihak, sama da secara positif dan sebaliknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required