Smart Forease model konsep terbaru bakal ke Paris

Smart Forease model konsep terbaru bakal ke Paris

Dah lama tak dengar khabar jenama Smart, kan? Di Malaysia, nak nampak model-model lama jenama ini atas jalan pun susah. Tapi, diperingkat global, ia masih lagi aktif. Dan, tahun ini cukup umurnya 20 tahun.

Untuk Paris Motor Show 2018 nanti, Smart akan pamerkan sebuah kereta konsep terbaru, dikenali sebagai Smart Forease. Masih kekal dengan idealisme asalnya untuk menghasilkan kereta yang kecil dan rugged, kini dengan teknologi elektrik. Model ini diasaskan daripada model produksi Smart EQ Fortwo Cabrio.

Antara perkara paling ketara pada penampilan model konsep ini ialah cermin depan yang lebih pendek serta ketiadaan bumbung – ia juga mungkin sebagai lanjutan kepada rekaan konsep yang pernah Smart hasilkan sebelum ini, seperti Crossblade (2001) dan Forspeed (2011).

Sebagai sebuah kereta dengan imej moden dan canggih, ia menggunakan perincian warna hijau terang pada banyak bahagian untuk menyerlahkan kontras, dan dipadankan dengan warna perak di luar. Di dalam juga kemasan hijau yang sama digunakan.

Merupakan sebuah jenama kereta yang direka untuk kegunaan di bandar, Smart kini sudah bersedia untuk mengeluarkan kereta dengan teknologi elektrik. Sejak 2017, jenama di bawah Daimler ini telah menjual hanya kereta elektrik di Amerika Syarikat, Canada dan Norway. Bermula 2020 nanti, ia akan memasarkan hanya kenderaan yang dikuasakan oleh bateri sahaja di Eropah, diikuti dengan pasaran lain selepas itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required