FCA jual Magnetti Marelli kepada Calsonic Kansei

FCA jual Magnetti Marelli kepada Calsonic Kansei

Fiat Chyrsler Automobiles (FCA) telah pun mengumumkan bahawa pengeluar komponen automotif Magnetti Marelli yang sebelum ini di bawah naungannya kini telah dijual kepada gergasi pembekal komponen automotif dari Jepun iaitu CK Holding, milik Calsonic Kansei. Jualan yang bernilai 6.2 bilion euro tersebut bakal membentuk Magnetti Marelli CK Holdings, yang juga merupakan pembekal komponen kenderaan ketujuh terbesar di dunia berdasarkan jumlah hasil keseluruhan.

Transaksi penjualan berkenaan dijangka akan lengkap pada separuh pertama 2019, dan syarikat gabungan baharu tersebut akan di terajui oleh Beda Bolzenius iaitu CEO Calsonic Kansei buat masa sekarang. CEO Magnetti Marelli Ermanno Ferrari pula akan menyertai Magnetti Marelli CK Holdings sebagai ahli lembaga.

Entiti tersebut akan mengekalkan ibu pejabat operasi Magnetti Marelli di Corbetta, Milan, dan beroperasi dengan lebih dari 200 fasiliti dan pusat R&D di serata Eropah, Jepun, Amerika, dan rantau Asia-Pasifik.

Turut dilaporkan bahawa FCA tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam syarikat baharu berkenaan, namun mereka masih mempunyai perjanjian berberapa tahun bagi pembekalan komponen yang akan memastikan kemampanan operasi perniagaan dan tahap perkerjaan Magnetti Marelli di Itali.

Magnetti Marelli yang ditubuhkan pada 1919 telah pun bernaung sebagai subsidiari FCA dan syarikat sebelumnya sejak 1967. Syarikat berkenaan terkenal dengan kepakaran mereka dalam sistem lampu, janakuasa dan komponen elektronik.

Manakala Calsonic Kansei pula merupakan pengeluar global bagi produk-produk komprhensif seperti produk berkaitan haba, sistem eksoz, bahagian dalaman serta elektronik. Syarikat yang berasal dari Saitama, Jepun berkenaan sebenarnya kini dimiliki oleh syarikat equiti swasta Amerika Syarikat iaitu KKR yang telah mengambilalih Calsonic Kansei dari Nissan dan pemegang saham lain dua tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required