VIDEO: Polestar 1 – GT-Hibrid dengan badan gentian karbon jalani ujian pelanggaran buat kali pertama

Selalunya kita disajikan dengan video-video ujian pelanggaran terhadap kereta-kereta biasa dengan badan logam konvensional, jadi bagaimana rupa sebenarnya jika sebuah kereta berprestasi dengan badan yang dibuat daripada material berteknologi tinggi seperti gentian karbon ketika menjalani ujian yang sama?

Umum mengetahui bahawa Polestar kini bukan lagi badan penala untuk Volvo, tetapi sebuah jenama bebas yang membina kereta sport sendiri dan telah pun mendedahkan model pertamanya iaitu Polestar 1. Namun sebagai sebuah jenama yang masih di bawah payung Volvo, pembinaan kereta tersebut walaupun kearah prestasi tinggi, aspek keselamatannya masih lagi dibayangi jenama Sweden berkenaan. Oleh itu, GT-hibrid dengan badan bahan polimer diperkukuh gentian karbon (CFRP) turut tidak terlepas dari ujian ketat bagi aspek keselamatan.

Produksi prototaip yang telah disahkan untuk Polestar 1 kini telah pun bermula, membolehkan syarikat tersebut mengambil salah satu daripadanya untuk menjalani ujian pelanggaran. Ini juga kali pertama Volvo dan Polestar membuat eksperimen terhadap badan CFRP tersebut dan membuat penyelidikan dalam situasi pelanggaran sebenar.

VIDEO: Polestar 1 – GT-Hibrid dengan badan gentian karbon jalani ujian pelanggaran buat kali pertama

Polestar 1 carbon body + drivetrain

Tidak seperti badan logam biasa yang secara normal akan lekuk atau bengkok, gentian karbon memindahkan tenaga ketika kemalangan dengan meretak atau pecah dan ia memerlukan tahap kejureteraan lebih tinggi. Polestar akan memberikan perhatian terhadap reaksi material tersebut ketika berhadapan impak yang kuat.

Menurut Polestar, dengan prosedur ujian baharu ini, mereka mahu menyediakan kereta mereka untuk bersedia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diduga seperti kemalangan. Jadi, unit-unit prototaip yang telah disahkan tersebut akan menjalani pelbagai ujian pelanggaran dalam kelajuan dan sudut yang berbeza.

Dalam video ujian di atas, unit prototaip tersebut diuji dalam rempuhan berhadapan terhadap penghadang statik dalam kelajuan 56 km/j (35 bs/j). Dapat diperhatikan kebanyakkan tenaga dari impak berkenaan diserap oleh struktur badan yang memang direka bagi berhadan dengan pelanggaran. Manakala panel-panel badan luaran yang menggunakan CFRP tersebut kelihatan begitu fleksible tidak seperti panel logam biasa.

VIDEO: Polestar 1 – GT-Hibrid dengan badan gentian karbon jalani ujian pelanggaran buat kali pertama

“Kami sangat teruja dengan ujian pelanggaran ini. Ujian pelanggaran pertama Polestar 1 adalah untuk meneroka apa yang kita tidak tahu. Ini merupakan bukti penting dalam pembangunan Polestar 1; kami perlu tahu bahawa idea dan juga pengiraan yang telah dibuat semasa pembinaan kereta ini adalah tepat – dan ia sudah tentu,” jelas CEP Polestar Thomas Ingenlath berkenaan ujian tersebut.

Ujian pelanggaran Polestar 1 ini akan disambung minggu hadapan. Ia dilakukan di Volvo Cars Safety Center yang terletak di Gothenburg, Sweden, iaitu tempat yang sama kereta-kereta Volvo yang diakui sangat selamat menjalani pelbagai ujian simulasi dunia sebenar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required